Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

No. 4 (2011)

Spørg dig frem til en bedre tekstforståelse! - Anvendelse af elevgenererede spørgsmål som forståelsesstrategi i forbindelse med faglig læsning i natur/teknik i 4.-6. klasse

  • Anne-Mette Bladt Jørgensen
Submitted
January 27, 2014
Published
2011-12-27

Abstract

Denne artikel fokuserer på elevers brug af spørgsmål som læseforståelsesstrategi i forbindelsemed faglig læsning i natur/teknik på mellemtrinnet. Mens der blandt læseforskere hersker stor enighedom at elevers selvformulerede spørgsmål til fagteksten og efterfølgende besvarelse af disse er en effektivlæseforståelsesstrategi, er der varierende forslag til en konkret undervisningspraksis. Med udgangspunkti forskellige forskningsbaserede anbefalinger vil denne artikel give et bud på hvordan lærerteamet påmellemtrinnet kan styrke elevernes læseforståelse i natur/teknik ved hjælp af elevgenererede spørgsmål.