Introduktion til Paul Cobbs matematikdidaktiske arbejde

Forfattere

  • Jeppe Skott

Resumé

Paul Cobb fik i sommer overrakt ICMI’s Freudenthalmedalje for sin matematikdidaktiske forskning. Hensigten med denne artikel er at introducere Cobbs forfatterskab. Hovedvægten er på den socialkonstruktivistiske forståelse af undervisning og læring fra 1990’erne, men der knyttes an til tidligere og senere arbejder. Pointen er at nok er der teoretiske skift i Cobbs arbejder over de seneste tre årtier, men der er også en rød tråd i form af en dobbeltinteresse i at teoretisere over praksis og bidrage til dens videreudvikling. Sammen med en teoretisk pragmatisme peger det mere på gradvis, kontinuert udvikling i Cobbs tilgang end på fundamentale brud i den.

Downloads

Publiceret

2008-12-05

Citation/Eksport

Skott, J. (2008). Introduktion til Paul Cobbs matematikdidaktiske arbejde. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36629

Nummer

Sektion

Artikler