Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Spring til hovednavigations-menu Spring til hovedindhold Spring til bundtekst

Artikler

Nr. 4 (2007)

Sproglig bevidsthed som inkluderende faktor i matematikundervisningen

  • Lene Østergaard Johansen
Fremsendt
januar 18, 2017
Publiceret
2017-01-18

Resumé

At lære matematik i folkeskolen kan betragtes som læring af et fremmedsprog. Måden der tales og
skrives på, og måden ord og begreber bliver anvendt på, adskiller sig fra den måde de samme ord
bliver brugt på i danskundervisningen. At eleverne skal udvikle deres kommunikative kompetencer
igennem matematikundervisningen, handler i høj grad om at eleverne tilegner sig det matematiske
“fremmedsprog”. Med den store diversitet der er i elevforudsætninger i folkeskolen, kan en øget sproglig
bevidsthed hos den enkelte matematiklærer derfor være med til at fremme at langt flere elever får
succes med matematik.