Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Spring til hovednavigations-menu Spring til hovedindhold Spring til bundtekst

Artikler

Nr. 4 (2007)

En lommeregnerstøttet tilgang til grænseværdier og uendelighed i gymnasiets matematikundervisning

  • Martin Sonnenborg
Fremsendt
januar 18, 2017
Publiceret
2017-01-18

Resumé

Anvendelsen af avancerede symbolske lommeregnere i gymnasiets matematikundervisning giver
elever såvel som lærere et værktøj som kan gøre undervisningen mere spændende og lærerig hvis det
anvendes korrekt. I artiklen præsenteres en række fordele ved at anvende lommeregneren i den daglige
undervisning ligesom to undervisningssituationer omkring grænseværdier og uendelighedsbegrebet
skitseres. Især den sidste af de to undervisningssituationer fremmer elevernes personliggørelse af den
tilsigtede viden, jf. Teorien om Didaktiske Situationer.