Naturfagene i den nye læreruddannelse
PDF

Citation/Eksport

Norrild, P. (2017). Naturfagene i den nye læreruddannelse. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36543

Resumé

Den nye læreruddannelse, der får virkning fra 1. august 2007, ændrer bl.a. grundlæggende linjefagsstrukturen i uddannelsen. Den lov vi forlader, indførte 4 linjefag for at styrke fagligheden i uddannelsen. Baggrunden for ændringen af uddannelsen mod færre linjefag skal ses som led i en politisk
proces der har til formål fortsat at styrke både fagligheds- og evalueringskulturen i skolen. Nogle af
naturfagene ser for en umiddelbar betragtning ud til at stå styrket i den nye uddannelse. Men der er
begrundet tvivl om hvorvidt det nu også bliver tilfældet i praksis. Artiklen analyserer den nye uddannelses
muligheder og problemer i forhold til bl.a. de valgmønstre som karakteriserede linjefagsvalget
i den gamle uddannelse. Endelig vurderes uddannelsen i forhold til de anbefalinger der blev givet af
udvalget bag rapporten “Fremtidens naturfag i folkeskolen” fra februar 2006.

PDF