Undersøgende læringsmiljø i matematik
PDF

Citation/Eksport

Larsen, A. F., Hein, M., & Wedege, T. (2017). Undersøgende læringsmiljø i matematik. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36524

Resumé

I skoleperioden kom Anders og Mikkel i samme situation som andre lærerstuderende i matematik. Deres
forestillinger om ny matematikundervisning viste sig at være vanskelige at realisere. De forsøgte sig
med udforskende matematik i undersøgelseslandskaber, men oplevede modstand både fra elever og
lærere. I deres kritiske og reflekterede tilbageblik på skoleperioden opnåede de en teoretisk forståelse for
vanskelighederne med at ændre den matematikundervisning som bedst italesættes i en opgavediskurs.
De havde nemlig ignoreret de to klassers didaktiske kontrakter for matematikundervisningen. Anders’
og Mikkels refleksioner munder ud i deres bud på hvordan de kunne have etableret undersøgende og
eksperimenterende læringsmiljøer som en løsning der imødekom lærere og elever og samtidig deres
eget ønske om at forny matematikundervisningens praksis.

PDF