Undersøgende læringsmiljø i matematik

Forfattere

  • Anders Folke Larsen
  • Mikkel Hein
  • Tine Wedege

Resumé

I skoleperioden kom Anders og Mikkel i samme situation som andre lærerstuderende i matematik. Deres
forestillinger om ny matematikundervisning viste sig at være vanskelige at realisere. De forsøgte sig
med udforskende matematik i undersøgelseslandskaber, men oplevede modstand både fra elever og
lærere. I deres kritiske og reflekterede tilbageblik på skoleperioden opnåede de en teoretisk forståelse for
vanskelighederne med at ændre den matematikundervisning som bedst italesættes i en opgavediskurs.
De havde nemlig ignoreret de to klassers didaktiske kontrakter for matematikundervisningen. Anders’
og Mikkels refleksioner munder ud i deres bud på hvordan de kunne have etableret undersøgende og
eksperimenterende læringsmiljøer som en løsning der imødekom lærere og elever og samtidig deres
eget ønske om at forny matematikundervisningens praksis.

Downloads

Publiceret

2017-01-11

Citation/Eksport

Larsen, A. F., Hein, M., & Wedege, T. (2017). Undersøgende læringsmiljø i matematik. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36524

Nummer

Sektion

Artikler