Resumé
Artiklen søger svar på kompetencebegrebers operationaliseringsværdi i den praktiske naturfagsundervisning.Det gøres dels ved en beskrivelse af et undervisningsforløb med modelleringskompetenceni anvendelse og dels ved at spørge til læreres opfattelse af værdien af kompetencebegreberne.Der er anvendt kvalitativ metode gennem beskrivelse og analyse af interviews hvor tre lærere og otteelever har udgjort fokusgrupper for en undersøgelse af om kriterierne for dels funktionaliteten af kompetencebegrebetog dels eksistensen af den naturfaglige kompetence kunne bruges som søgeredskaberi datamaterialet. På baggrund af analysen konkluderes det at lærerne har fundet kompetencebegrebetanvendeligt, og at eleverne har udvist en modelleringskompetence. Undersøgelsen giver anledningtil anbefaling af yderligere forskning i relationen mellem undervisning og udvikling af kompetencerhos elever. This article investigates the practical value in a science teaching context of theconcept of science competence. The investigation consists of a description and ananalysis of the development of a syllabus which includes the concept of modelingcompetence. The project also investigates if it is possible to detect the modelingcompetence of the pupils. The investigation has been carried out as a qualitative study with interviewsof the three teachers in one focus group and eight pupils in another. The interviewshave been analysed by using search criteria for functionality (relevanceaccording to subject goals) and for competence complexity (skill, knowledge andmeaning). The article concludes that the teachers find the competence concept functionaland that the pupils have shown evidence of a modeling competence.