Varetagelsen af fysikfagets dannelsesaspekt i gymnasiet
PDF

Citation/Eksport

Biørn, J. (2010). Varetagelsen af fysikfagets dannelsesaspekt i gymnasiet. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36165

Resumé

I denne artikel behandles data fra en undersøgelse blandt fysiklærere på stx med det formålat bidrage til kortlægningen af fagets dannelsesaspekt i undervisningen. Et spørgsmål om, hvorledeslærerne adresserer dannelsesindholdet i undervisningen, krydstabuleres med en række andre datasætvedrørende klassestørrelse, studieretningsfag, niveau osv. samt lærernes personlige baggrundsdataog datasæt vedrørende lærernes holdninger til reformteksternes dannelsesfokus. Væsentlige afkast afundersøgelsen inkluderer følgende hovedpunkter: Fysik C undervises ikke med et større fokus på dannelse,end det er tilfældet på de andre niveauer, og der er en markant sammenhæng mellem lærernesinteresse for læsning af reformteksterne og deres arbejde med dannelsesindholdet. Based on parts of a broader study of the post-reform physics teaching in Danishhigh schools (stx), this article describes relations between the teacher’s attentionto scientific literacy and a number of factors pertaining to both the class and theteacher. Among the findings are an indication that C-level physics is not beingtaught with greater attention to scientific literacy than other levels, and a clearconnection between the teacher’s overall interest in the reform-related publicationsand his or her endeavours to teach scientific literacy.
PDF