Tilsigtet deceleration som didaktisk strategi
PDF

Nøgleord

Rosa
Resonans
Fremmedgørelse
Deceleration

Citation/Eksport

Larsen, T. Z. (2025). Tilsigtet deceleration som didaktisk strategi. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(4). https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.163135

Resumé

Artiklen undersøger, hvordan bevidste fravalg af teknologi kan styrke nærvær og forbindelser til naturen i en undervisningskontekst præget af medialisering og højt tempo. Med udgangspunkt i Hartmut Rosas begreber om resonans og fremmedgørelse introduceres tilsigtet deceleration som en didaktisk strategi. Gennem eksempler fra undervisning på stranden vises, hvordan  langsomhed, gentagelse og reduktion af teknologisk kompleksitet kan skabe mere meningsfulde møder mellem eleverne og omgivelserne – og give plads til sansning, fordybelse og elevernes egne spørgsmål.

https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.163135
PDF

Referencer

Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Natur/teknologi – Fælles Mål. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑09/GSK_FællesMål_Naturteknologi.pdf

Hjarvard, S. (2019). Skolens medialisering. In H.-C. Christiansen, G. Rose, O. Christensen & M. Brandt-Pedersen (red.), Læring med levende billeder – det digitale perspektiv (2. udg., s. 39‑65). Samfundslitteratur.

Rosa, H. (2014). Fremmedgørelse og acceleration. Hans Reitzels Forlag.

Rosa, H. (2021). Resonans – en sociologi om forholdet til verden. Eksistensen.

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2025 Thomas Ziegler Larsen