Resumé
Denne artikel præsenterer ATOM-modellen, der er et dialogværktøj til at fremme ansvarlig brug af generativ AI i undervisningen på tekniske erhvervsuddannelser. Med afsæt i medialiseringsteori samt erhvervs- og STEM-didaktik belyses, hvordan modellen kan anvendes i praksis på tømrer-, smede- og procesoperatøruddannelsen. Artiklen giver konkrete eksempler og viser, hvordan ATOM-modellen kan hjælpe med at understøtte digital teknologiforståelse, faglig integritet og stolthed i en medialiseret undervisningskontekst.
Referencer
Andersen, L. (2025). Det nationale elevpanel. AI i undervisningen set med elevernes øjne. Rapport udgivet af Center for It i Undervisningen, CIU. https://www.flipsnack.com/ciuud/detnationale-elevpanel-2025/full-view.html
Benthien, F. L. & Hersom, H. (2023). Praksisnær helhedsorientering skal styrkes i erhvervsuddannelsernes STEM-fag. MONA, 2023(2), 64‑74. https://doi.org/10.7146/mona.v23i2.137583
Christensen, M., Svabo, C. & Larsen, D. M. (2023). LabSTEM – STEM i erhvervsskolen: Aktiviteter og idéer. Syddansk Universitet. Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring. Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling.
Fan, Y, Tang, L., Le, H., Shen, K., Tan, S., Zhao, Y., Shen, Y., Li, X. & Gašević, D. (2024). Beware of metacognitive laziness: Effects of generative artificial intelligence on learning motivation, processes and performance. British Journal of Educational Technology, 56(2), 489‑530. https://doi.org/10.1111/bjet.13544
Hjarvard, S. (2019). Skolens medialisering. I: H.-C. Christiansen, G. Rose, O. Christensen & M. Brandt-Pedersen (red.), Læring med levende billeder. Det digitale perspektiv (s. 39‑65). Samfundslitteratur.
Hjarvard, S. (2016). Medialisering: Teori og historie. I: S. Hjarvard (red.), Medialisering. Mediernes rolle i social og kulturel forandring (s. 17‑38). Hans Reitzels Forlag.
Holmboe, P. & Riis, M. (2023). It-didaktik. I: M. Riis & A. Brodersen (red.), Erhvervsdidaktisk opslagsbog (s. 173‑178). Hans Reitzels Forlag.
Larsen, D. M., Kristensen, M. L., Hjort, M. F. & Seidelin, L. (2022). STEM-didaktik: Et internationalt, systemisk review om STEM-undervisningens didaktik. MONA, 2022(1), 6‑22. https://doi.org/10.7146/mona.v22i1.131923
Riis, M. & Brodersen, A. (2023). Fag- og erhvervsdidaktik. I: M. Riis & A. Brodersen (red.), Erhvervsdidaktisk opslagsbog (s. 85‑90). Hans Reitzels Forlag.
Riis, M., Hansen, J. J. & Holmboe, P. E. (2021). Teknologiforståelse for alle? Fagdidaktisk analyse af erhvervsuddannelsernes nye grundfag Erhvervsinformatik. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 10(10), 350‑381. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125555
Riis, M., Walsted, M. & Dræby, J. (2025). Ansvarlighed, tillid, omtanke og mod i god brug af GenAI i læreprocesser. Baggrundshæfte. Center for It i Undervisningen. https://www.flipsnack.com/ciuud/atom-modellen_baggrundsh-fte/print-pdf.html

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Copyright (c) 2025 Marianne Riis, Morten Walsted, Jens Dræby, Jeppe Egendal, Marianne Georgsen
