Resumé
Førskoleområdet for børn i alderen 0‑6 år er både internationalt og nationalt under forandring. I den danske børnehaveklasse blev der i 2014 indført en ny bekendtgørelse, som omfatter elevers læring af matematisk opmærksomhed. Børnehaveklasselederne er de centrale professionelle, der har indflydelse på undervisningen. Dette studie bygger teoretisk på Shulmans (1987) og Ball et al.s (2008) rammeværk for lærerviden (teacher knowledge). Den metodiske tilgang er kvalitativ og består af interviews med fire børnehaveklasseledere. En tematisk analyse har identificeret tre temaer, hvor hovedresultaterne viser, at børnehaveklasselederne bygger på deres pædagogiske viden og kompenserer for manglende matematikdidaktisk viden ved brug af en lærebog.
Referencer
Ackesjö, H., & Persson, S. (2016). The educational positioning of the preschool-class at the border between social education and academic demands: An issue of continuity in Swedish early education? Journal of Education and Human Development, 5(1), 82‑196. https://doi.org/10.15640/jehd.v5n1a19
Aminoff, C. (2017). Samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter i förskoleklass.Licentiatafhandling. https://liu.se/.
Ball, D. L. & Cohen, D. K. (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practicebased theory of professional education. I G. Sykes & L. Darling-Hammond (red.), Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice (s. 3‑32). Jossey-Bass.
Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389‑407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
Bassok, D., Latham, S. & Rorem, A. (2016). Is kindergarten the new first grade? AERA Open, 1(4), 1‑31. https://doi.org/10.1177/2332858415616358
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen [Folkeskoleloven]. (2009). LBK nr. 593 af 24/06/2009. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/593
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen [Folkeskoleloven]. (2021). LBK nr. 1887 af 01/10/2021. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887
Bekendtgørelse om formål, kompetencemål og færdigheds- og vidensmål i børnehaveklassen (Fælles Mål) [Bekendtgørelsen for børnehaveklassen]. (2014). BEK nr. 855 af 01/07/2014. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/855
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Broström, S. (2017). A dynamic learning concept in early years’ education: A possible way to prevent schoolification. International Journal of Early Years Education, 25(1), 3‑15. https://doi.org/10.1080/09669760.2016.1270196
Broström, S. (2019). Overgange og sammenhænge i børns liv. Akademisk Forlag.
Broström, S. & Frøkjær, T. (2018). Science, bæredygtighed og matematisk opmærksomhed. Dafolo.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Børnehaveklassen – faghæfte 2019. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑09/GSK_fagh%C3%A6fte_b%C3%B8rnehaveklassen_2020.pdf
Clements, D. & Sarama, J. (2018). Myths of early math. Education Sciences, 8(2), 71. https://doi.org/10.3390/educsci8020071
Danmarks Statistik. (2023). Grundskole: Gennemsnitligt elevantal på hvert klassetrin. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/uddannelse-og-forskning/fuldtidsuddannelser/grundskole
Depaepe, F., Verschaffel, L. & Kelchtermans, G. (2013). Pedagogical content knowledge: A systematic review of the way in which the concept has pervaded mathematics educational research. Teaching and Teacher Education, 34, 12‑25. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.03.001
Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Kelbanov, P. & Japel, C.(2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428‑1446.https://doi.org/10.1037/0012‑1649.43.6.1428
Ekström, K. (2018). Övergången från förskola till förskoleklass, en förändring av delaktighet i tiden och rummet. I A. Garpelin & G. Sandberg (red.), Att förstå barns vägar till lärande under övergången från förskola till skola (s. 87‑107). Mälardalens högskola.
Ernest, P. (1989). The knowledge, beliefs, and attitudes of the mathematics teacher: A model. Journal of Education for Teaching, 15(1), 13‑34. https://doi.org/10.1080/0260747890150102
Gattegno, C. (1987). The science of education: Part 1: Theoretical considerations. Educational Solutions Worldwide.
Ginsburg, H. P., Lee, S. J. & Boyd, J. S. (2008). Mathematics education for young children: What it is and how to promote it. Social Policy Report, 22(1), 3‑23. https://doi.org/10.1002/j.2379-3988.2008.tb00054.x
Henriksen, B. (u.å.). Matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen (upubliceret ph.d.-afhandling). Aarhus Universitet.
Henriksen, B. (2022). Mathematics teaching in the Danish kindergarten class – an empirical study based on the tool CLASS. I G. A. Nortvedt, N. F. Buchholtz, J. Fauskanger, M. Hähkiöniemi, B. E. Jessen, M. Naalsund, H. K. Nilsen, G. Pálsdóttir, P. Portaankorva-Koivisto, J. Radišić, J. Ö.Sigurjónsson, O. Viirman, & A. Wernberg (red.), Proceedings of Norma 20: The ninth Nordic conference on mathematics education (s. 73‑80). Svensk förening för matematikdidaktisk forskning. http://matematikdidaktik.org/wp-content/uploads/1672/22/17_NORMA_20_proceedings.pdf
Hewitt, D. (2001). Arbitrary and necessary: Part 3 educating awareness. For the Learning of Mathematics, 21(2), 37‑49. http://www.jstor.org/stable/40248361
Kaenders, R. H., Kvasz, L. & Weiss-Pidstrygach, Y. (2011). Mathematical awareness by linguistic analysis of variable substitution. I M. Pytlak, T. Rowland & E. Swoboda (red.), Proceedings of the seventh congress of the European Society for Research in Mathematics Education (s. 2441‑2450). University of Rzeszów. http://erme.site/wp-content/uploads/2021/06/CERME7.pdf
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2018). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. Hans Reitzels Forlag.
Lago, L., Ackesjö, H. & Persson, S. (2018). Erkännandets dynamic – förskoleklasslärares tolkningar av ny läroplanstext. Educare, 1, 7‑25. https://doi.org/10.24834/educare.2018.1.1
Mulligan, J. T. & Mitchelmore, M. C. (2013). Early awareness of mathematical pattern and structure. I L. English & J. Mulligan (red.), Reconceptualizing early mathematics learning (s. 29‑46). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6440-8_3
OECD. (2006). Starting strong II. Early education and care. OECD Publishing.
Samuelsson, I. P., Sheridan, S. & Williams, P. (2006). Five preschool curricula – comparative perspective. International Journal of Early Childhood, 38(1), 11‑30. https://doi.org/10.1007/BF03165975
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1‑22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Skolverket. (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Skolverket.
Sunde, P. B. (2022). Adaptivitet og fleksibilitet: Regnestrategier i de yngste klasser. MONA, 2022(2), 7‑23. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/132755/177879
Trier, M. B. (2010). Regeringen vil efteruddanne alle børnehaveklasseledere. Folkeskolen. https://www.folkeskolen.dk/bornehaveklasse-bornehaveklassen-efteruddannelse/regeringen-vilefteruddanne-alle-bornehaveklasseledere/592753
Trier, M. B. (2021). Pia Jessen stopper som formand for børnehaveklasselederne. Folkeskolen. https://www.folkeskolen.dk/arbejdsliv-bornehaveklasse-bornehaveklassen/pia-jessenstopper-som-formand-for-bornehaveklasselederne/1362239
Vejleskov, H. (u.å). Børnehaveklasse. I Lex – Danmarks Nationalleksikon. Lokaliseret d. 08.08.23 fra https://denstoredanske.lex.dk/b%C3%B8rnehaveklasse
Watts, W. T., Duncan, G. J., Siegler, R. S. & Davis-Kean, P. E. (2014). What’s past is prolouge: Relations between early mathematics knowledge and high School achievement. Educational Researcher, 43(7), 352‑360. https://doi.org/10.3102/0013189X14553660
