Viden om samarbejde mellem grundskoler og virksomheder i Danmark – et overblik over litteraturen
PDF

Nøgleord

Skole-virksomhedssamarbejde
Grundskole
Review
STEM

Citation/Eksport

Carlsen, M. H., & Rebsdorf, S. O. (2025). Viden om samarbejde mellem grundskoler og virksomheder i Danmark – et overblik over litteraturen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/156894

Resumé

Samarbejde mellem skoler og virksomheder har opmærksomhed politisk, i praksis og i forskningen som et didaktisk redskab, især inden for STEM-fagene. Men hvilken systematisk viden findes om samarbejdets bidrag og udfordringer i en dansk kontekst? Denne reviewartikel kortlægger og diskuterer litteraturens indsigter i samarbejdets 1) udbredelse, 2) læring, 3) aktører og 4) organisering. Naturfagsdidaktisk litteratur afslører samarbejdet som et potentiale for autentisk og praksisrelevant undervisning. Andre studier kaster et kritisk blik på samarbejdets udbytte. Artiklen diskuterer derudover litteraturens konklusioner om læreres, lederes, virksomheders og kommuners roller i samarbejdet samt om samarbejdets organisering. Viden mangler om især virksomheders engagement og læreres kompetencer.

PDF

Referencer

Andersen, N. Å., Knudsen, H. & Sandager, J. (2023). Potentialising the potential: Dream of everything you can become, and become everything you dream of. European Educational Research Journal, 23(4), 578-597. Https://doi.org/10.1177/14749041231167063

Binau, C. F. & Elmeskov, D. C. (2021). Evaluering af Sammen skaber vi fremtidens skole. Når lærere samarbejder med virksomheder om at udvikle undervisningsforløb i naturfagene. NEUC. https://neuc.dk/wp-content/uploads/2021/11/afsluttende-rapport-fremtidens-skole-juni-2021-final.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet. (2024a). Uddannelse og job i udskolingen. https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/udskoling/uddannelse-og-job

Børne- og Undervisningsministeriet. (2024b). Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse, jf. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/mar/240320-aftale-om-folkeskolens-kvalitetsprogram-%E2%80%93-frihed-og-fordybelse.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet. (2024c). Den åbne skole. https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/den-aabne-skole

Carlsen, M. H. (2020). Ledelse af engagementer. En undersøgelse af samarbejde mellem folkeskoler og virksomheder i Danmark. Ph.d.-afhandling, Copenhagen Business School. https://researchapi.cbs.dk/ws/portalfiles/portal/62711763/mathilde_hjerrild_carlsen_phd_series_28_2020.pdf

Carlsen, M. H. (2022a). Familiar strangers: Managing engagements in public-private partnerships in education. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 8(2), 119-132. https://doi.org/10.1080/20020317.2021.1950329

Carlsen, M. H. (2022b). Kommunal organisering af samarbejde mellem skoler og virksomheder. Naturvidenskabernes Hus. https://nvhus.dk/wp-content/uploads/2023/02/mathilde-hjerrildcarlsen-2022-kommunal-organisering-af-samarbejde-mellem-skoller-og-virksomheder.pdf

Carlsen, M. H. & Hermansen, J. J. (2023). Virksomheder i samarbejde med skoler – geografi, brancher og størrelse. Naturvidenskabernes Hus. https://nvhus.dk/wp-content/uploads/2023/12/Virksomheder-i-samarbejde-med-skoler-geografi-brancher-og-stoerrelse-Hjerrild-Carlsen-2023.pdf

Cone, L. (2023). Plug and play pedagogy: Exploring the messy realities of smart technology in a Danish public school. Ph.d.-afhandling, Aarhus Universitet. https://curis.ku.dk/ws/portalfiles/portal/383625054/Plug_and_Play_Pedagogy_Cone_PhD_Dissertation.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut. (2018). Skolernes samarbejde med erhvervslivet – fokus på elevernes læring i den åbne skole. https://eva.dk/Media/638481691755706383/Skolernes%20samarbejde%20med%20erhvervslivet%20-%20Fokus%20pa%20elevernes%20l%C3%A6ring%20i%20den%20abne%20skole.pdf

Daugbjerg, P. & Pedersen, T. (2018). Sammen skaber vi fremtidens skole – et projekt om skole-virksomhedssamarbejde. MONA, 2018(1), 40-55. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/104472/153366

Daugbjerg, P., Pedersen, T. & Mikkelsen, T. (2018). Skole-virksomhedssamarbejde og den fællesfaglige undervisning. MONA, 2018(4), 82-92. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/111337/160389

Dolin, J. (2003). Fysikfaget i forandring – læring og undervisning i fysik i gymnasiet med fokus på dialogiske processer, autenticitet og kompetenceudvikling. Tekster fra IMFUFA, nr. 415. Roskilde Universitet. https://rucforsk.ruc.dk/ws/portalfiles/portal/2051758/IMFUFA_415.pdf

Engineer the Future & Deloitte (2016). Skole-virksomhedssamarbejde – en del af løsningen. Fondenes Videnscenter. (2023). Fondenes bevillinger til uddannelse og folkeoplysning 2017-2021. https://fondenesvidenscenter.dk/app/uploads/Fondes-bevillinger-til-uddannelses-og-folkeoplysningsformaal-2017-2021_FVC94.pdf

Grant, M. J. & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Greenhalgh T. & Peacock R. (2005). Effectiveness and efficiency of search methods in systematic reviews of complex evidence: Audit of primary sources. BMJ, 331(7524), 1064-1065. https://doi.org/10.1136/bmj.38636.593461.68

Grunwald, A. (2016). Naturfagenes og ingeniøruddannelsernes attraktivitet – set fra et inter-organisatorisk læringsperspektiv. Ph.d.-afhandling, Aalborg Universitet. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.engsci.00081

Grunwald, A. (2017a). Læring i virkeligheden – praksisnære undervisningsnetværk til styrkelse af folkeskoleelevers interesse for klima og naturfag. Rapport 1 – praksiseksempler. Aalborg Universitet. https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/259235627/L_ring_i_Virkeligheden_rapport_1_.pdf

Grunwald, A. (2017b). Læring i virkeligheden – praksisnære undervisningsnetværk til styrkelse af folkeskolelevers interesse for klima og naturfag. Rapport 2 – barrierer, muligheder og værktøjer. Aalborg Universitet. Https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/258975535/Laering_i_virkeligheden_Rapport_2_Barrierer_og_muligheder.pdf

Knudsen, H., Andersen, N. Å. & Sandager, J. (2023). Du bør drømme om alt, hvad du kan blive – og blive alt, hvad du drømmer om. I H. Knudsen, J. E. Kristensen & J. B. Nielsen (red.), Leg på spil i pædagogik og uddannelse (s. 121-143). Akademisk Forlag.

Krogh, L. B. & Andersen, H. M. (2016). Fagdidaktik i naturfag. Frydenlund.

Levinsen, H. & Lindsay, T. S. (2022). Skole-virksomhedssamarbejde i naturfagene – erfaringer fra et projektbaseret innovativt undervisningsforløb. NorDiNa, 18(1), 82-97. https://doi.org/10.5617/NORDINA.8337

Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen og forskellige andre love. (2017). LOV nr. 706 af 08/06/2017. Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/706

Nationalt netværk af skoletjenester. (2019). Skole-virksomhedssamarbejde med kommunal forankring – en undersøgelse af organiseringer og erfaringer. https://slks.dk/fileadmin/user_upload/SLKS/Services/Publikationer/Skole-virksomhedssamarbejde_med_kommunal_forankring_final.pdf

Naturvidenskabernes Hus & Rambøll. (2022). Kortlægning af skole-virksomhedssamarbejde. https://nvhus.dk/wp-content/uploads/2023/02/rapport_kortlaegning-af-skole-virksomhedssamarbejde.pdf

Rebsdorf, S. O. (2021). Idéer, sanser og forestillingskraft i naturfagene. Liv i Skolen, 23(3), 46-57. https://www.via.dk/-/media/VIA/efter-og-videreuddannelse/paedagogik-og-laering/liv-iskolen/magasiner-tidsskrifter/3-2021-forestillingskraft-i-skolen-hele-magasinet.pdf

Schmidt, J. R. (2021). STEMificering og fondes filantropistrategier. I S. Elmose (red.), Naturfag i et spændingsfelt – kritiske perspektiver på aktuelle tendenser (s. 9-39). Dafolo.

Skolelederforeningen & VFSA. (2017). Undersøgelse af folkeskolens samarbejde med virksomheder. https://via.ritzau.dk/files/13561676/13761134/53433/da

Stadtler, L. & Karakulak, Ö. (2020). Broker organizations to facilitate cross-sector collaboration: At the crossroad of strengthening and weakening effects. Public Administration Review, 80(3), 360-380. https://doi.org/10.1111/puar.13174

Thomsen, A. V. (2016). Eksterne partnere i naturfagsundervisningen. Skole-virksomhedssamarbejde – elevers læringsudbytter i naturfag ved samarbejde med virksomheder og mødet med autentisk praksis uden for skolen. Ph.d.-afhandling, DPU, Aarhus Universitet.

Thomsen, A. V. (2020). Skole-virksomhedssamarbejde i naturfag – autenticitet og varighed. I L. E. D. Knudsen, M. Fredslund, A. V. Thomsen & L. L. Jensen (red.), Åben skole (s. 228-249). Syddansk Universitetsforlag.

Thomsen, A. V. (2022). Skole-virksomhedssamarbejde i naturfag. I S. S. Fougt, M. Misfeldt, T. Hanghøj & J. Bundsgaard (red.), Håndbog i scenariedidaktik (s. 274-287). Aarhus Universitetsforlag.

Undervisningsministeriet (2017). Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen og forskellige andre love. LOV nr 706 af 08/06/2017. §3 nr 1.

Wiborg, S. (2013). Neo-liberalism and universal state education: The cases of Denmark, Norway and Sweden 1980-2011. Comparative Education, 49(4), 407-423. https://doi.org/10.1080/03050068.2012.700436