Resumé
Artiklen tager udgangspunkt i en undersøgelse af, hvordan generativ AI kan styrke elevers naturfaglige og digitale kompetencer i grundskolen. Undersøgelsen omfattede en spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere og lærere samt en læringsaktivitet med elever. Resultaterne viser, at mens mange lærere er bekymrede for generativ AI’s indflydelse på elevernes læring, er der betydelige læringspotentialer, hvis teknologien anvendes hensigtsmæssigt. Artiklen præsenterer bl.a. en eksemplarisk læringsaktivitet, som ramme for læring med generativ AI, og det konkluderes, at teknologien kan bidrage positivt til elevernes læring, forudsat at lærerne får uddannelse og ressourcer. Artiklen afslutter med anbefalinger om yderligere forskning og overvejelser om implementering af generativ AI.
Referencer
Blatchford, P., Kutnick, P., Baines, E. & Galton, M. (2003). Toward a social pedagogy of classroom group work. International Journal of Educational Research, 39(1‑2), 153‑172. https://doi.org/10.1016/S0883‑0355(03)00078‑8
Bolander, T. (2023). ChatGPT – forstå robotten og den kunstige intelligens. Webinar hostet af Zevio, 28. november. https://zevio.com/da/event/chatgpt-forsta-robotten-og-den-kunstigeintelligens-1890
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM). (2019). It og medier – vejledning. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑04/It%20og%20Medier%20-%20vejledning.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM). (2023). Ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidlers foreløbige anbefalinger. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf23/dec/231217-ekspertgruppens-foreloebige-anbefalinger-chatgpt.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM). (2024). Ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler – anbefalinger, april 2024. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/april/240423-ekspertgruppen-om-chatgpt-og-andre-digitale-hjaelpemidlersrapport.pdf
Chiriac, E. H. (2011). Research on group work in education. I R. V. Nata (red.), Emerging Issues in Compulsory Education: Progress in Education (20. udg., s. 25‑44). Nova Science Publishers.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). (2009). En lærerig vej til resultater – håndbog i evaluering ved hjælp af indsatsteori. Danmarks Evalueringsinstitut. https://admin.eva.dk/Media/638344032662866546/En%20laererig%20vej%20til%20resultater%20h%C3%A5ndbog.pdf
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. (2023). Faktaark – økonomioversigt for initiativer i Digitaliseringsstrategien. https://www.digmin.dk/Media/638357262201752327/Faktaark%20-%20%c3%98konomioversigt%20PDF.pdf
Future of Life Institute. (2023). Pause giant AI experiments: An open letter. https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/
Ho, J., Jain, A. & Abbeel, P. (2020). Denoising diffusion probabilistic models. http://doi.org/10.48550/arXiv.2006.11239
Ji, Y. & Kim, S. (2018). Gap analysis. I The International Encyclopedia of Strategic Communication. https://doi.org/10.1002/9781119010722.iesc0079
Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14‑26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
Københavns Universitet (KU). (2024). Fra datalogisk frontforskning i algoritmisk bias til autentisk integration af teknologiforståelse i matematikundervisning. Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet. https://www.ind.ku.dk/projekter/albatros/
Larsen, L. Z., Nielsen, N. & Pejtersen, A. (2024). Kunstig intelligens. Alinea. https://dansk.alinea.dk/course/aYui-kunstig-intelligens
Nichol, A., Dhariwal, P., Ramesh, A., Shyam, P., Mishkin, P., McGrew, B., Sutskever, I. & Chen, M. (2022). GLIDE: Towards photorealistic image generation and editing with text-guided diffusion models. https://doi.org/10.48550/arXiv.2112.10741
Nielsen, N. P. (2024). Når døde bliver levende med AI. Alinea. https://portal.alinea.dk/activity/alc5-n-ar-doede-bliver-levende-med-a
Padlet subprocesser list. (2023). https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sJAt34Co7SyJHSwNmm6UsMxlgaJurg0RbPW5NwhFRFk/edit#gid=1979223826
Plechinger, D. (2023). Lærere skal ikke være eksperter i AI for at bruge det. Uddannelsesbladet, 3. november. https://uddannelsesbladet.dk/artikel/laerere-skal-ikke-vaere-eksperter-i-aibruge-det
Radford, A., Kim, J. W., Hallacy, C., Ramesh, A., Goh, G., Agarwal, S., Sastry, G., Askell, A., Mishkin, P., Clark, J., Krueger, G. & Sutskever, I. (2021). Learning transferable visual models from natural language supervision. https://doi.org/10.48550/arXiv.2103.00020
Ramesh, A., Dhariwal, P., Nichol, A., Chu, C. & Chen, M. (2022). Hierarchical text-conditional image generation with CLIP latents. https://doi.org/10.48550/arXiv.2204.06125
Steinbauer, G., Kandlhofer, M., Chklovski, T., Heintz, F. & Koenig, S. (2021). A differentiated discussion about AI education K-12. KI – Künstliche Intelligenz, 35, 131‑137. https://doi.org/10.1007/s13218‑021‑00724‑8
Vedersøe, B. (2024). Ekspertgruppen om ChatGPT og prøver – foreløbige anbefalinger og det videre arbejde. SIG-webinar, 9. januar, It-vest. https://www.it-vest.dk/arrangementer/sigwebinar- 9-januar-2024-ekspertgruppen-om-chatgpt-og-proever
Zhang, P. & Tur G. (2023). A systematic review of ChatGPT use in K-12 education. European Journal of Education, 59(2), e12599. https://doi.org/10.1111/ejed.12599