Resumé
Kommentar til Mie Christiansen, Dorte Stokholm, Camilla Bech Blomgreen & Niels Ejbye-Ernsts: “Børns perspektiver på science – en undersøgelse af hvordan børn oplever science i det pædagogiske arbejde i daginstitutioner”, MONA, 2024(1).
Referencer
Ahrenkiel, L. & Petersen, M.R. (2022). Hvilke muligheder er der for at arbejde med science på pædagoguddannelsen? MONA, 2022(2), 44‑57. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/132757/177877
Astra.dk. (u.å.). Produktive spørgsmål på cue cards.
Christiansen, M., Stokholm, D., Blomgreen, C.B. & Ejbye-Ernst, N. (2024). Børns perspektiver på science – en undersøgelse af hvordan børn oplever science i det pædagogiske arbejde i daginstitutioner. MONA, 2024(1), 27‑45.
Ejbye-Ernst, N. (2019). Natur, udeliv og science – et nyt læreplanstema. Hans Reitzels Forlag.
Elstgeest, J. (2014). Lærerens spørgsmål til eleverne. I: S. Tougaard & L.H. Kofod (red.), Metoder i naturfag – en antologi (s. 95‑106). Experimentarium.
EVA. (2020). Læringsmiljøkvalitet – national undersøgelse. Danmarks Evalueringsinstitut.
Foxby, A., Jensen, R.K. & Hardahl, L.K. (2023). Sciencepædagogik – en vej til mere medbestemmelse. 0‑14, 33(4), 56‑59. https://www.ucviden.dk/da/publications/sciencep%C3%A6dagogiken-vej-til-mere-medbestemmelse-hvordan-kan-scien
Grundtvig, L. (2013). Ny viden: Styrk børns evne til at undre sig. Børn og Unge, 44(7), 28‑31. https://bupl.dk/boern-unge/find-artikler/ny-viden-styrk-boerns-evne-til-undre-sig
Hardahl, L.K., Foxby, A. & Jensen, R.K. (2023). Naturlig science i dagtilbud – på vej mod en pædagogisk sciencepraksis. Professionshøjskolen Absalon, Center for Pædagogik.
Nilsson, P. (2015). Catching the Moments: Coteaching to Stimulate Science in the Preschool Context. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43(4), 296‑308. https://doi.org/10.1080/1359866X.2015.1060292
Palludan, C. (2005). Børnehaven gør en forskel. Aarhus Universitetsforlag.
Palludan, C. (2007). Two Tones: The Core of Inequality in Kindergarten? International Journal of Early Childhood, 39(1), 75‑91. https://doi.org/10.1007/BF03165949