Tekstarbejde i sciencefag på STX
Forside MONA 24 2
PDF

Nøgleord

STX
Læsekompetencer
Gymnasie

Citation/Eksport

Nedenskov Petersen, E., Thise, H., & Sørensen Vilien, K. (2024). Tekstarbejde i sciencefag på STX. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 24(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/146450

Resumé

Projektet Mønsterbrydende Science havde til hensigt at styrke gymnasieelevers faglighed i sciencefagene. Gruppeinterviews med elever viste at flere elever ikke læste fagenes tekster, var skeptiske over for læringsudbyttet af læsning i fagene og opfattede læsekompetencer som irrelevante for deres faglige udbytte. Efter at have identificeret denne didaktiske problematik fremstiller artiklen hvordan en stilladserende tilgang til tekstarbejdet kan bidrage til at løse den. Tilgangen fokuserer bl.a. på at aktivere elevernes forforståelse af et emne forud for læsningen og på læseguider som stilladserende greb.

PDF

Referencer

Andersen, M.C., Jensen, M.A., Alphonce, R., Bergström, L., Gunnvald, P., Ivarson, J., Johansson, E. & Nilsson, R. (2016). Basisfysik C. Haase Forlag.

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77‑101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Bremholm, J., Lützen, P. H., & Buch, B. (2020). Bedre tekstlæsning på ungdomsuddannelserne: Strategier og læseguides. Dafolo.

Bråten, I. (2008). Læseforståelse. I: I. Bråten (red.), Læseforståelse: Læsning i videnssamfundet – teori og praksis. Klim.

Christensen, V.T. (red.) (2019). PISA 2018 – danske unge i en international sammenligning. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/PISA/11100_PISA_2018_web.pdf

Dolin, J. (2003). Undervisningspraksis i de naturvidenskabelige fag i ungdomsuddannelserne. I: H. Busch, S. Horst & R. Troelsen (red.), Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser (s. 247‑264). Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 8. Undervisningsministeriets forlag.

Dolin, J., Krogh, L.B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene. I: H. Busch, S. Horst & R. Troelsen (red.), Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser (s. 59‑140). Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 8. Undervisningsministeriets forlag.

Faglig læsning for alle. (2022). https://sites.google.com/rosborggymhf.dk/faglig-laesning-foralle/startside?authuser=0

Haugaard, A. (2022). Fold sciencefag ud, og luk gymnasiefremmede elever ind. Gymnasieforskning, 25, 10‑14.

Lützen, P.H., Gøttsche, N.B. & Vilien, K.S. (2022). Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser. Nationalt Videncenter for Læsning. https://videnomlaesning.dk/viden-og-vaerktoejer/vidensunivers/vidensunivers-laese-og-skrivestilladser-til-unge/

Morgan, D.L. (1997). Focus Groups as Qualitative Research. SAGE Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781412984287

Mønsterbrydende Science. (2023). https://mbscience.dk/

Nielsen, J.A. (red.) (2017). Litteraturstudium til arbejdet med en national naturvidenskabsstrategi. Institut for Naturfagenes Didaktik.

Oakhill, J., Cain, K. & Elbro, C. (2015). Læseforståelse – indsigt og undervisning. Hans Reitzels Forlag.

Shanahan, T. & Shanahan C. (2012). What Is Disciplinary Literacy and Why Does it Matter? Topics in Language Disorders, 32(1), 7‑18. http://doi.org/10.1097/TLD.0b013e318244557a

Thise, H. & Vilien, K. (2019). Broen til fagsproget – 32 idéer til at styrke sproget i alle fag. Samfundslitteratur.

Thise, H. & Vilien, K. (2023). Broen til fagsproget i ungdomsuddannelserne. Samfundslitteratur.

Undervisningsministeriet. (2017). Stx – læreplaner 2017. https://www.uvm.dk/gymnasialeuddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017