Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Nr. 2 (2024)
Aktuel analyse

Hvad får eleverne til at vælge de naturvidenskabelige studieretninger i gymnasiet?

Publiceret 2024-03-27

Citation/Eksport

Krog Christensen, B. (2024). Hvad får eleverne til at vælge de naturvidenskabelige studieretninger i gymnasiet?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 24(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/144376

Resumé

I disse år aftager andelen af STX-studenter der dimitterer fra en naturvidenskabelig studie-retning med matematik på A-niveau, mens andelen fra studieretningen med biologi A og kemi B, hvori der indgår matematik B, er voksende. På baggrund af den observation er der på Silkeborg Gymnasium foretaget en spørgeskemaundersøgelse der bl.a. belyser spørgsmålet Hvordan begrunder eleverne valget af studieretning? Analysen indikerer klart at både matematik og naturvidenskabeligt grundforløb har betydning for studieretningsvalget, og at der i grundforløbet er potentiale til at rekruttere elever til de naturvidenskabelige studieretninger.

Referencer

  1. Blotnicky K.A., Frantz-Odendaal, T., French, F. & Joy, P. (2018). A Study of the Correlation Between STEM Career Knowledge, Mathematics Self-Efficacy, Career Interests, and Career Activities on the Likelihood of Pursuing a STEM Career among Middle School Students. International Journal of STEM Education, 5, artikel 22. https://doi.org/10.1186/s40594‑018‑0118‑3
  2. Børne- og Undervisningsministeriet. (2024). Studenternes studieretninger og projekter. https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/2038.aspx (data fra den 10. januar 2024).
  3. Kaleva, S., Pursiainen, J., Hakola, M., Rusanen, J. & Muukkonen, H. (2019). Students’ Reasons for STEM Choices and the Relationship of Mathematics Choice to University Admission. International Journal of STEM Education, 6, artikel 43. https://doi.org/10.1186/s40594‑019‑0196-x
  4. Rønne, M. Status for naturvidenskab og matematik i gymnasiet. LMFK-bladet, 2023(4), s. 7‑9.