Skolen som ny demokratisk arena : En modvægt til tidens digitale flodbølge af polariserende påvirkning
PDF

Nøgleord

Demokratisk dannelse
Medialisering
Grundskole
Factfulness

Citation/Eksport

Eiersholt, S., & Steenberg, J. (2025). Skolen som ny demokratisk arena : En modvægt til tidens digitale flodbølge af polariserende påvirkning. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(4). https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.137827

Resumé

I en hverdag, hvor de unges politiske holdninger holdes bag hjemmets fire vægge, og hvor sociale medier præger os i højere og højere grad, er skolen ved at spille fallit som ramme for meningsudveksling om kontroversielle emner. Det må der gøres noget ved. I denne artikel præsenterer Energi & Vand en “både-og”-pædagogik, som både skaber en konstruktiv ramme og en metodisk tilgang til elevers meningsudveksling og skaber en databaseret tilgang til faglig fordybelse. “Både-og”-pædagogikken viser en proces, som skal gøre eleverne i stand til at sætte sig i hinandens sted, afveje løsninger i fællesskab og opbygge en kultur for demokratisk dannelse gennem naturfag.

https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.137827
PDF

Referencer

Auner, S., Daugbjerg, P., Nielsen, K. & Sillasen, M. K. (2018). Engineering i skolen: Hvad, hvordan, hvorfor. VIA University College.

Bruun, J. & Lieberkind, J. (2024). Politisk og demokratisk dannelse i en krisetid. ICCS 2022. Aarhus Universitetsforlag. https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/IEA-ICCS/ICCS2022_politisk-og-demokratisk-dannelse_05-12-2024.pdf

Børns Vilkår. (2024). Børn og unges liv på sociale medier. Børns Vilkår. https://bornsvilkar.dk/wp-content/uploads/2024/05/Boern-og-unges-liv-paa-sociale-medier_enkeltsidet.pdf

Filstrup, S. H., Kristensen, J. B., Lorenzen, M. S., Andersen, K., de Vreese, C., Just, S. N. & Mayerhöffer, E. (2025). Indeks for det danske digitale demokrati 2024. Digitaliseringsministeriet. https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/diu/bilag/73/2994645.pdf

Henriksen, C. (2025). Har vi stadig noget at tale sammen om? Asterisk, 110. DPU, Aarhus Universitet. https://dpu.au.dk/asterisk/har-vi-stadig-noget-at-tale-sammen-om

Hermann, S. (2022). En varm tid. Informations Forlag.

ITEEA. (u.å.). Standards for Technological and Engineering Literacy. https://www.iteea.org/stel

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (2025). Young consumers and social media. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. https://kfst.dk/analyser/kfst/publikationer/dansk/2025/20250206-young-consumers-and-social-media

Kulturministeriet. (2021). Mediernes udvikling i Danmark. Internetbrug og sociale medier 2021. Kulturministeriet. https://kum.dk/fileadmin/_mediernesudvikling/2021/Internetbrug_og_sociale_medier_2021.pdf

Rosling, H., Rönnlund, A. R. & Rosling, O. (2018). Factfulness: Ten reasons we’re wrong about the world – and why things are better than you think. Hodder & Stoughton.

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2025 Stine Eiersholt, Jesper Steenberg