Resumé
Abstract: I denne artikel argumenterer vi for et større fokus på praksisnær, helhedsorienteret undervisning i de STEM-relaterede grundfag på erhvervsuddannelserne. På baggrund af en ny undersøgelse konkluderes det at elever på erhvervsuddannelserne kan motiveres i STEM-fagene, når deres kommende erhverv er synligt for dem på tværs af undervisningsfaglige kontekster – fx når erhvervsskolelærere benytter sig af casebaseret undervisning og princippet om problembaseret læring. Vi argumenter for
at praksisnær helhedsorientering kræver fokus på koblinger mellem de almene grundfag og de uddannelsesspecifikke fag. Dertil kræver det at erhvervsskoler og erhvervsskolelærere har de rette rammer til at planlægge og gennemføre en sådan undervisning
Referencer
Andersen, O.D., Benthien, F.L., Hersom, H. & Hjermov, P. (2022a). STEM-relaterede grundfag i erhvervsuddannelserne – en undersøgelse af motiverende, helhedsorienteret undervisning. København: Københavns Professionshøjskole.
Andersen, O.D., Benthien, F.L., Hersom, H. & Hjermov, P. (2022b). Styrk undervisningen i STEMfagene på erhvervsuddannelserne. København: Københavns Professionshøjskole.
Andersen, O.D., Jørgensen, C.B. & Carlsen, J. (1998). Helhedsorientering – et didaktisk princip i erhvervsuddannelserne. Orange serie om pædagogisk/faglig udvikling for erhvervsuddannelsesområdet, nr. 7. København: Undervisningsministeriet.
Bohm, M., Salomonsen, D., Quistgaard, N., Binau, C., Wøhlk, E., Jensen L. & Kronvald, O. (2017). Sammen om naturvidenskab – anbefalinger til en national strategi for de naturvidenskabelige fag. Stemstrategi.dk. København: Astra.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2021). Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. BEK nr. 2499 af 13/12/2021, kap. 6, § 54.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2022a). Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser. LBK nr. 956 af 21/06/22, kap. 4, § 22.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2022b). Bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag, erhvervsrettet andetsprogsdansk og kombinationsfag i erhvervsuddannelserne og om adgangskurser til erhvervsuddannelserne. BEK nr. 555 af 27/04/2022, bilag 12 og bilag 13.
Daugbjerg, P., Svejgaard, K.L. & Valero, P. (2014). Praksisnærhed i erhvervsskolens naturfagsundervisning gennem betydende overgange. NordYrk, 4(1), s. 1‑15.
Falk, H. (2015). From the Reality of Work to Grounded Work-Based Learning in German Vocational Education and Training – Background, Concept and Tools. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(3), s. 214‑238.
Frejd, P. (2018). What Is the Role and Place of Matemathics Education in (Swedish) Vocational Education? Linköping: Linköping Universitet.
Hall, G. (2014). Integrating Real-World Numeracy Applications and Modelling into Vocational Courses. Adults Learning Mathematics: An International Journal, 9(1), s. 53‑67.
Hersom, H. (2020). Veje til stolthed i erhvervsuddannelserne. København: Akademisk Forlag.
Lindenskov, L. (2014). Forsøgsundervisning i matematik på Svendborg Erhvervsskole – tal- og matematikproblemer som en udfordring på uddannelserne. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Århus: Aarhus Universitet.
Lou, S.J., Shih, R.C., Diez, C.R. & Tseng K.H. (2011). The Impact of Problem-Based Learning Strategies on STEM Knowledge Integration and Attitudes: an exploratory study among female Taiwanese senior high school students. International Journal of Technology and Design Education, 21, s. 195‑215. Springer
Margot, K., Kettler, C. & Todd (2019). Teachers’ Perception of STEM Integration and Education: A Systematic Literature Review. International Journal of STEM Education, 6(1). Open source
Muhrman, K. & Samuelsson, J. (2015). Hur man öker elevers motivation för matematik. Linköping: Linköping Universitet.
Pettersen, R. (2001). Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere. København: Dafolo.
Slottved, M., Larsen, K.S., Ladekjær, E. & Koudahl, P. (2019). STEM-grundfag på erhvervsuddannelserne – analyse af undervisningspraksisser og undervisernes kvalifikationer og kompetencebehov. København: VIVE
Stohlmann, M., Moore, T.J. & Roehrig, G.H. (2012). Considerations for Teaching Integrated STEM Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 2(1), s. 28‑34.
Stone, J.R. (2007). Making Math Work. Principal Leadership, 7, s. 24‑53.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2023). Fagbilag og vejledninger. Lokaliseret 22. marts 2023 på https://www.uvm.dk/erhvervsuddannelser/undervisning-og-laeringsmiljoe/grundfag/fagbilag-og-vejledninger.
Tarhan, L. & Ayyıldız, Y. (2015). The Views of Undergraduates about Problem-Based Learning Applications in a Biochemistry Course. Journal of Biological Education, 49(2), s. 116‑126. Routledge.