Systematiseret klassekammerathjælp i natur/teknologi
PDF

Citation/Eksport

Fredslund, M., Laursen, L., Thygesen, S., Ulvseth, H., & Christina Secher, M. (2023). Systematiseret klassekammerathjælp i natur/teknologi: - En materiel-dialogisk tilgang. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 23(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/137580

Resumé

Abstract: Systematiseret klassekammerathjælp (SYKL) er en dialog- og undersøgelsesbaseret undervisningsform. Denne artikel formidler udvalgte resultater fra et treårigt forskningsprojekt hvor SYKL bl.a. er afprøvet i natur/teknologi. Artiklens analyse baserer sig på videoobservationer af elevdialoger og undersøger hvordan eleverne bruger artefakter og gestik som ressourcer i interaktionen. Analysen viser hvordan artefakter og gestik 1) skaber et fælles fokus, 2) understøtter haptisk perception, 3) bruges i medieringen af indhold i tillæg til tale og 4) fungerer som talestok og understøtter turtagning. Artiklen foreslår afslutningsvis at betydningen af det materielle bør ses som et nøgleaspekt ved undervisningsformer som SYKL.

PDF