Engineering i stx – et prototypisk proof-of-concept

Forfattere

  • Lars Krogh
  • Anne Hansen

Resumé

Pilotprojektet Engineering i gymnasiet (stx) var tænkt at afdække potentialet og vanskelighederne ved at indføre engineeringtilgange i den naturvidenskabelige stx-undervisning, der traditionelt er fokuseret omkring teorier og teorirettede undersøgelser. Naturfaglige lærere fra tre gymnasier deltog i projektets workshops, praksisafprøvninger og materialeudvikling. Der blev indsamlet empiri på lærerog elevniveau vha. surveys, observation og interviews. Både lærere og elever oplever at engineeringforløb bidrager til faglig læring, især metodisk, til elevmotivation og til generiske kompetencer. Projektet peger dog også på behovet for fortsat udvikling af mindre tidskrævende engineeringformater samt indsatser ift. stilladsering og evaluering af engineerings særlige udbyttemål. Som prototype fungerer det!

Downloads

Publiceret

2021-12-06

Citation/Eksport

Krogh, L. ., & Hansen, A. (2021). Engineering i stx – et prototypisk proof-of-concept. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 21(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/129382

Nummer

Sektion

Artikler