Hvad sker der i matematikundervisningen? Om overgangen fra grundskole til gymnasium

  • Marit Hvalsøe Schou

Resumé

I denne artikel undersøges overgangen mellem grundskolens og gymnasiets matematikun- dervisning på baggrund af klasserumsobservationer. Undersøgelsen har fokus på hvordan matema- tikfaget præsenteres for eleverne gennem de handlinger hvor symboler indgår. Ved at analysere disse handlinger med hensyn til symbolernes roller i undervisningen træder nogle af de udfordringer elever oplever ved overgangen, frem. En kategorisering af symbolets rolle som enten etikette, i omformning af udtryk, ved opstilling af matematiske påstande eller som deltager i et rollespil viser at præsentationen af matematikfaget grundlæggende ændrer karakter ved overgangen.

Publiceret
2018-06-12
Citation/Eksport
Schou, M. H. (2018). Hvad sker der i matematikundervisningen? Om overgangen fra grundskole til gymnasium. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/106220
Sektion
Artikler