Bedre offentlig sprogbrug: Gode hensigter rammer grum virkelighed
DOI:
https://doi.org/10.7146/ksn.v0i0.23922Resumé
Det er en selvfølgelighed at offentlige myndigheder bør udtrykke sig let forståeligt. Men mange monopolorganisationer gør modstand mod forbedringer, og alt forbliver uændret når sprogkonsulenterne er draget videre efter at have modtaget organisationens officielle hyldest. Hvordan undgår vi at konsulenten og hendes produkter: kurser, pjecer, diasshows, innovationsforløb og teambuildingdage, ender som skueværdier og hyldesucceser uden at kommunikationen forbedres? Artiklen svarer på spørgsmålet ved at give et overblik over udviklingen i Danmark inden for sprog- og kommunikationsrådgivningen fra 1970 til i dag. En udvikling frem mod en mere effektiv rådgivning.
Summary
It is a truism that public authorities should express themselves clearly. But many monopoly organisations are resisting improvement, and everything remains unchanged after the language consultants have received official thanks and moved on. How do we prevent the consultants and their products – courses, brochures, slide shows, innovation processes and teambuilding days – ending up as advertised values and hollow successes without communication being improved? This article answers the question with an overview of developments in the field of language and communication consultancy in Denmark from 1970 to today: a trend towards more effective counselling.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Netværket for sprognævnene har ophavsret til de artikler og anmeldelser der bringes i tidsskriftet.