The International Dissemination of Grundtvig’s Educational Ideas. II: A World Map of Folk High Schools

Forfattere

  • K. E. Bugge

DOI:

https://doi.org/10.7146/grs.v64i1.20909

Resumé

The International Dissemination of Grundtvig’s Educational Ideas
II: A World Map of Folk High Schools

[Den internationale udbredelse af Grundtvigs uddannelsestanker:
II: Folkehøjskolernes Verdenskort]

Af K. E. Bugge


Udbredelsen af Grundtvigs skoletanker til lande uden for Skandinavien var i 1980’erne og 1990’erne genstand for betydelig interesse. På den baggrund besluttedes i årene omkring årtusindskiftet at registrere så mange som muligt af de foreliggende undersøgelser. I 2003 offentliggjordes en rapport, der omfattede (1) en skematiseret oversigt, som på engelsk betegnes som Report 1, (2) en verbaliseret dansksproget redegørelse, på engelsk Report 2; under titlen Folkehøjskolernes Verdenskort blev denne udgivet af Grundtvig-museet i Udby, og (3) et vægkort, der illustrerer den globale fordeling af de dengang registrerede 695 institutioner.

Da interessen for emnet fornyedes i 2011-2012, var tiden inde til at offentliggøre den verbaliserede rapport (Report 2) på engelsk i Grundtvig-Studier. Her redegøres for tilblivelsen, herunder for de anvendte udvælgelseskriterier. Endvidere omtales en række af de problemer, man mødte undervejs, samt de uventede gennembrud, man også oplevede. Supplerende er tilføjet to ekskurser, der belyser udviklingen henholdsvis i Indien og i Australien.

Downloads

Publiceret

2015-05-29

Citation/Eksport

Bugge, K. E. (2015). The International Dissemination of Grundtvig’s Educational Ideas. II: A World Map of Folk High Schools. Grundtvig-Studier, 64(1), 76–91. https://doi.org/10.7146/grs.v64i1.20909

Nummer

Sektion

Artikler