https://tidsskrift.dk/grs/issue/feedGrundtvig-Studier2025-02-13T13:35:16+01:00Anders Holmaho@teol.ku.dkOpen Journal Systemshttps://tidsskrift.dk/grs/article/view/153236Grundtvigs præstevita 18112025-02-13T10:52:40+01:00Jes Fabricius Møllerjfm@hum.ku.dkSebastian Olden-Jørgensenolden@hum.ku.dk<p>Intet resumé</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153237Grundtvigs stand og rang2025-02-13T11:07:04+01:00Jes Fabricius Møllerjfm@hum.ku.dk<p>Det er sjældent, at Grundtvigs stand og rang behandles i den biografiske litteratur om ham. Når den gør, er det ofte noget upræcist, og stand og rang tillægges ikke synderlig værdi. Det er helt i tråd med den ældre Grundtvigs velkendte opgør med standsbegrebet, men dermed overses det, at det også var et opgør med den indplacering, som Grundtvig selv havde i standssamfundet. Denne placering havde afgørende betydning for valg af livsbane, uddannelse og ægtefælle. Endvidere vises det, at Grundtvig også sent i livet ikke kunne løsrive sig fra værdier, der var knyttet til rangs- og standssamfundet. </p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153238George Borrow’s English Translations from Grundtvig’s Prefatory Poems to Bjowulfs Drape2025-02-13T11:10:19+01:00Britt Mizebmize@exchange.tamu.edu<p>In N. F. S. Grundtvig’s Bjowulfs Drape (1820) – the first full translation of Beowulf into a vernacular language – the main text is preceded by two prefatory poems by Grundtvig, one in Danish and one in neo-Old English. These two poems were rendered into English verse by George Borrow, a Victorian writer of modest notoriety who was best known for his works in prose. Borrow’s two translations from Grundtvig remained unpublished at the time of Borrow’s death in 1881, but they have been in print since 1923, though without identification of their sources. This article presents Borrow’s two translations, with consideration of their adaptational relationship to Grundtvig’s originals and of the circumstances of their creation.</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153241Hvortil dog al den oplysning?2025-02-13T11:48:42+01:00Mikkel Skovgaard Petersenmikkelskovgaardpetersen@outlook.com<p>Følgende artikel er en gennemgang af de 15 første danske bonde- og folkehøjskoler med henblik på at undersøge, hvilken højskoleform de tidlige skoler praktiserede, hvis ikke de abonnerede på Grundtvigs skoletanker. I stedet for at gå i dybden med hver enkelt institution bliver skolerne sammenlignet ud fra fire faktorer: alder, kostskoleform, fagsammensætning og eksamination eller ej. Hermed opridser artiklen konturerne af det tidlige højskolelandskab og giver gennem ligheder og forskelle en indføring i, hvilke tanker der lå bag oprettelsen af de mange skoler, og hvilken skoleform man praktiserede.</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153242Et forsvar for Grundtvig-Rødding-tesen2025-02-13T11:50:54+01:00Hans Henrik Hjermitslevhhhj@ucsyd.dk<p>Historikere har de seneste år sat spørgsmålstegn ved Rødding Folkehøjskoles status som landets første højskole og ved, hvorvidt den var en grundtvigsk folkehøjskole fra begyndelsen i 1844. I denne artikel ses denne revisionistiske historieskrivning efter i sømmene, og det konkluderes, at Rødding Højskole med<br>god ret kan siges at være landets første højskole, og at den fra begyndelsen var<br>grundtvigsk.</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153243Grundtvigs Værker – status 20242025-02-13T11:52:31+01:00Krista Stinne Greve Rasmussenksgr@cas.au.dk<p>Intet resumé</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153244Meddelelser fra Grundtvig-Selskabet2025-02-13T11:54:01+01:00Jes Fabricius Møllerjfm@hum.ku.dk<p>Intet resumé</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153246Anmeldelser: Den store mand2025-02-13T13:00:58+01:00Freja Lillevang Sørensenfrejalillevang@gmail.com<p>Lone Kølle Martinsen (red.), Den store mand. Nye fortællinger om Grundtvig,<br>Gads Forlag, 2022, 352 sider</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153247Anmeldelser: Grundtvigs skolevej2025-02-13T13:10:43+01:00Merethe Roosmerethe.roos@usn.no<p>Thorstein Balle, Grundtvigs skolevej. Bidrag til en forståelse av fænomentet ‘Grundtvigs virkningshistorie’- belyst gennem begrebsanalyse og empiriske undersøkelser af Grundtvigs virkning i folkeskolen i perioden 1930 til 1960, Aarhus, Aarhus Universitets Forlag 2022</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153249Anmeldelser: Højskoler for folket2025-02-13T13:13:53+01:00Henrik Ydehenrikyde@live.dk<p>Ove Korsgaard, Højskoler for folket, Aarhus Universitetsforlags serie “100 danmarkshistorier”, 2023, 100 sider</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153250Anmeldelser: Fætre og fjender?2025-02-13T13:16:10+01:00Nicolai Røgenir@km.dk<p>Jens Rasmussen, Grundtvig og Mynster. Fætre og fjender, Aarhus Universitetsforlag<br>2023, 264 sider</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153251Anmeldelser: Grundtvig og det evige2025-02-13T13:17:33+01:00Inger Marie Solveig Lysebjerg Nissenisn@km.dk<p>Henning Nørhøj, Grundtvig og Det Evige, Eksistensen, 2022</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153252Anmeldelser: Katalysatoren Grundtvig2025-02-13T13:19:23+01:00Lea Grosen Jørgensenleagj92@msn.com<p>Edward Broadbridge og Hans Raun Iversen, Grundtvig. Biografi og breve, Aarhus<br>Universitetsforlag 2023, 568 sider</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153253Anmeldelser: Human Comes First2025-02-13T13:20:50+01:00Lee C. Barrettlbarrett@lancasterseminary.edu<p>Human Comes First: The Christian Theology of N. F. S. Grundtvig, Edited and translated by Edward Broadbridge, Aarhus University Press, 2018. Pp. 496.</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153254Anmeldelser: More Mediating, Less Accommodating2025-02-13T13:22:57+01:00Mark Mattesmmattes@grandview.edu<p>The Core of Learning: The Philosophical Writings of N. F. S. Grundtvig, Edward Broadbridge, trans. & ed. Aarhus: Aarhus University Press, 2021</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153255Anmeldelser: The Life and Letters of N.F.S. Grundtvig2025-02-13T13:24:29+01:00David W. Chapmandwchapma@samford.edu<p>Denmark’s Catalyst: The Life and Letters of N.F.S. Grundtvig. Edward Broadbridge and Hans Raun Iversen. Aarhus University Press, 2023. Pp. 514</p>2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153256English Summaries2025-02-13T13:26:24+01:00Redaktionenbs@teol.ku.dk2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153257Forfatteroversigt2025-02-13T13:28:15+01:00Redaktionenbs@teol.ku.dk2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153258The latest publications in the Grundtvig Society Series2025-02-13T13:29:48+01:00Redaktionenbs@teol.ku.dk2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153259Forord2025-02-13T13:35:16+01:00Redaktionenbs@teol.ku.dk2025-02-13T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024