The International Dissemination of Grundtvig’s Educational Ideas. I: Motivation and Interpretation

Forfattere

  • K. E. Bugge

DOI:

https://doi.org/10.7146/grs.v63i1.16596

Resumé

The International Dissemination of Grundtvig ’s Educational Ideas: I: Motivation and Interpretation

[Den internationale udbredelse af Grundtvigs uddannnels es tanker: I: Motivation og forståelse]

Af K. E. Bugge

I vore dage har Grundtvigs høj skoletanke bredt sig til en lang række lande uden for Danmark. I bidraget rettes opmærksomheden mod den forståelse af Grundtvigs tanker, der har været den motiverende drivkraft i denne udbredelse.

Tre faser kan iagttages, idet man kan lægge vægt på udvikling af henholdsvis landbrug, menneskeligt potentiale eller social-politisk retfærdighed. Der er her tale om de overordnede motiver, der dog i praksis ofte forbindes med hinanden. Til belysning af disse faser fremdrages eksempler fra Nordamerika, Afrika, Bangladesh og England. Det viser sig, at Rider Haggard, forfatteren til den i sin tid så berømte eventyrroman Kong Salomons Miner, har spillet en hidtil ukendt rolle i udviklingen.

Downloads

Publiceret

2012-01-01

Citation/Eksport

Bugge, K. E. (2012). The International Dissemination of Grundtvig’s Educational Ideas. I: Motivation and Interpretation. Grundtvig-Studier, 63(1), 168–177. https://doi.org/10.7146/grs.v63i1.16596

Nummer

Sektion

Artikler