An American Perspective of the Impact of N. F. S. Grundtvig’s Educational Ideas on People and Enlightenment. Summary Observations at the Launch of The School for Life

Forfattere

  • Clay Warren

DOI:

https://doi.org/10.7146/grs.v63i1.16595

Resumé

An American Perspective of the Impact ofN. F. S. Grundtvig’s Educational Ideas on People and Enlightenment: Summary Observations at the Launch of The School for Life

[Et amerikansk perspektiv på indvirkningen fra N. F. S. Grundtvigs pædagogiske ideer om folkelighed og oplysning: kortfattede betragtninger ved udgivelsen af The School for Life]

Af Clay Warren

Indledende fastslås det, at Grundtvigs pædagogiske skrifter ikke er blevet læst og studeret af amerikanske forskere og specialister i voksenuddannelse til trods for hans ubestridelige indflydelse og indvirkning på feltet og slet ikke er blevet kritisk drøftet eller passende anerkendt ved relevant citering. Denne påstand kan udvides til at omfatte andre engelsksprogede specialister i livslang læring.

Dog må det indrømmes, at når det gælder engelsksprogede sekundære kilder (<omhandlende Grundtvig med det sigte at “at udbrede hans budskab”) så vel som fremstillinger med fokus på de af Grundtvigs skoletanker, der er ført ud i praksis, forholder det sig anderledes, hvad der let og hurtigt kan påvises ved et blik på den stadige strøm af publikationer herom. Men netop fordi livslang læring lige nu bliver ivrigt og varmt modtaget overalt i verden, og fordi Grundtvigs behandling af emnet præges af en usædvanlig kraftig og vedvarende argumentation for, at et kortere eller længere ophold på en folkehøjskole – en ’’Skole for Livet” - skulle stå alle mennesker åbent, burde et fyldigt og autoritativt udvalg af Grundtvigs skoleskrifter beregnet på engelsksprogede læsere for længst være offentliggjort. Udgivelsen The School for Life (2011) tilfredsstiller dette behov, også selv om der kan påpeges en håndfuld oversættelses og forståelsesproblemer, som forskere, der søger at gengive de æstetiske og retoriske træk i Grundtvigs brede prosa og særegne lyriske diktion på et andet sprog end dansk, uvægerligt stilles over for. Bidraget slutter med en anbefaling til engelsksprogede læsere om at drage al mulig nytte af at have faet mulighed for i enkeltheder at opdage - og det endda med Grundtvigs egne ord - hvorfor og hvorledes oplysningsvirksomhed skal afpasses til dem, der søger den, og ikke omvendt.

Downloads

Publiceret

2012-01-01

Citation/Eksport

Warren, C. (2012). An American Perspective of the Impact of N. F. S. Grundtvig’s Educational Ideas on People and Enlightenment. Summary Observations at the Launch of The School for Life. Grundtvig-Studier, 63(1), 149–167. https://doi.org/10.7146/grs.v63i1.16595

Nummer

Sektion

Artikler