Andragogy and N. F. S. Grundtvig: A critical link
DOI:
https://doi.org/10.7146/grs.v60i1.16544Resumé
Andragogy and N. F. S. Grundtvig: A Critical Link
[Andragogik og N. F. S. Grundtvig: en kritisk vurdering]
Af Clay Warren
I udforskningen af spørgsmålet: Hvordan har N. F. S. Grundtvigs filosofi om livslang læring påvirket den amerikanske forskning i voksenuddannelse? opsummerer forfatteren de største amerikanske pædagogiske tænkeres syn på voksenuddannelse og på Grundtvigs pædagogiske filosofi. På denne baggrund kontrolleres den amerikanske andragogiske tradition for anerkendelse af Grundtvigs betydning på området, og det konkluderes, at selvom Grundtvigs levende ord har haft stor indflydelse på forskere som E. C. Lindeman, som igen har overført denne arv til efterfølgende voksenundervisere, og selvom amerikanske voksenunderviseres andragogiske grundantagelser derfor stort set afspejler Grundtvigs syn på voksenundervisning, er Grundtvigs pædagogiske forfatterskab i al væsentlighed forblevet ulæst og ukendt i Amerika.