Andragogy and N. F. S. Grundtvig revisited

Forfattere

  • Clay Warren

DOI:

https://doi.org/10.7146/grs.v60i1.16543

Resumé

Andragogy and N. F. S. Grundtvig revisited

[Gensyn med andragogik og N. F. S. Grundtvig]

Af Clay Warren

Som indledning til den efterfølgende artikel (Andragogy and N. F. S. Grundtvig: A Critical Link, her genoptrykt fra 1989 med henblik på at give emnet fornyet opmærksomhed i en snævrere kontekst af dansk og international Grundtvig-forskning), præsenterer Clay Warren en oversigt over de amerikanske publikationer på det andragogiske område (voksenuddannelse og livslang læring) siden 1989. Forfatteren påviser, at den mellemliggende amerikanske historieforskning ikke i særlig nævneværdig grad har anerkendt hverken den danske højskolebevægelses eller Grundtvigs egen historiske betydning for voksenuddannelse og livslang læring. Situationen er således mere eller mindre den samme i dag som i 1989. Kun Grundtvig som historisk person har opnået en vis omtale, men den synes dog at være baseret på mundtlige traditioner snarere end på akademiske studier af kildemateriale, og er tillige gentaget fra forfatter til forfatter uden kritisk revurdering eller efterprøvelse. Situationen er delvist forårsaget af mangelen på videnskabelige engelsksprogede udgaver og oversættelser af kildematerialerne. Der er dog enkelte opmuntrende tegn på, at der i de seneste år er sat projekter i gang for at kompensere for denne mangel.

Downloads

Publiceret

2009-01-01

Citation/Eksport

Warren, C. (2009). Andragogy and N. F. S. Grundtvig revisited. Grundtvig-Studier, 60(1), 165–172. https://doi.org/10.7146/grs.v60i1.16543

Nummer

Sektion

Artikler