The physical culture academy: People’s education through sport in Denmark
DOI:
https://doi.org/10.7146/grs.v57i1.16497Resumé
The physical culture academy: People’s education through sport in Denmark
[Kropshøjskolens vej: Folkelig oplysning gennem idræt i Danmark]
Af Henning Eichberg
I undervisningssituationen, der karakteriserer formal undervisning, sporger læreren ned til eleven eller professoren ned til den studerende, og eleven eller den studerende retter ryg og svarer. Svaret tjener til at sortere eleverne efter deres præstation. Folkelig oplysning som en dialogisk og mimetisk praksis er et alternativ til denne autoritære vej.
Den undgår eksamen, karakterer og andre former for objektivering oppefra og ned. Dette har speciel betydning for idrætten. Hvis menneskets kropslige bevægelse ikke er tingsliggjort for at placere personens præstation pa en rangskala, idrætten bliver noget andet -men hvad?
Artiklen giver et historisk overblik over de danske folkehøjskolers pædagogik i relation til idræt og bevægelseskultur, fra Grundtvig’s pædagogiske ideer over højskolernes såvel som den folkelige gymnastiks rødder i 1800-tallets sociale bevægelser hen til 1900-tallets specialiseringsprocesser. Efter fritidssamfundets udbredelse, græsrodsbevægelsernes oprør og højskolens integration i velfærdssystemet fulgte højskolens aktuelle krise.
Gennem kropskulturens integration i den folkelige oplysnings praksis blev gymnastik og idræt omformet fra autoritære disciplineringsformer til praktikker af personlig udvikling, socialt mode og eksistentielt indlæring. Denne transformation afslørede nye muligheder for kropskulturel udfoldelse bade i den non-formale undervisning og i det civile samfund. Demokrati fik en dybere mening som kropsligt demokrati, men det kan aldrig tages for givet og sikret.
Kropsligt demokrati forbliver altid en åben proces - lige som højskolens placering mellem staten, markedet og det civile samfund.