Hvortil dog al den oplysning?

Forfattere

  • Mikkel Skovgaard Petersen

Resumé

Følgende artikel er en gennemgang af de 15 første danske bonde- og folkehøjskoler med henblik på at undersøge, hvilken højskoleform de tidlige skoler praktiserede, hvis ikke de abonnerede på Grundtvigs skoletanker. I stedet for at gå i dybden med hver enkelt institution bliver skolerne sammenlignet ud fra fire faktorer: alder, kostskoleform, fagsammensætning og eksamination eller ej. Hermed opridser artiklen konturerne af det tidlige højskolelandskab og giver gennem ligheder og forskelle en indføring i, hvilke tanker der lå bag oprettelsen af de mange skoler, og hvilken skoleform man praktiserede.

Downloads

Publiceret

2025-02-13

Citation/Eksport

Skovgaard Petersen, M. (2025). Hvortil dog al den oplysning?. Grundtvig-Studier, 73, 49–90. Hentet fra https://tidsskrift.dk/grs/article/view/153241