Lutherdom og teatralitet i Blichers »Præsten i Vejlbye«

Autor/innen

  • Claus Esmann Andersen

Schlagworte:

St. St. Blicher, Luther

Abstract

The article explores the significance of the religious in Steen Steensen Blicher’s short story »The Vicar of Vejlbye« (»Præsten i Vejlbye«, 1829) and, as a further perspective, in other works of Blicher. The article shows how, to my view, Walter Benjamin’s Origin of the German Mourning Play is able to throw light on the prose of Blicher. My hypothesis is that a short story like »The Vicar of Vejlbye« uses allegory and theatricality because it is weighed down by religious questions to which there are no longer any religious answers. The matrix for the plot in Blichers’ work is not the Aristotelic immanent plot of destiny but the Christian transcendent history of salvation, yet without salvation as theleological anchor. Thus, the fact that the time of Blicher was a time of religious crisis does not necessarily mean that the religious became less defining for the aesthetical. On the contrary, it is possible – on the basis of the American Benjamin-scholar Samuel Webers thoughts about theatricality as the focal point of an alternative genealogy of modernity – to see »The Vicar of Vejlbye« as one of those places where the modern in literature begins. From this point of view, the modern originates from Lutheran Christianity.

Literaturhinweise

Abel, Lionel, 1963: Metatheatre. A new view of dramatic form, New York, Hill and Wang.

Andersen, Claus Esmann, 2009: »Teorier om det tragiske«, i: K&K 108.

Andersen, Claus Esmann, 2010: »‘Den største sorg i verden her’. Blichers ‘Hosekræmmeren’ som et eksperiment med det tragiske«, i: Spring, nr. 29.

Auken, Sune, 2008: »Den moderne tragiker – Steen Steensen Blicher«, i: Klaus P. Mortensen og May Schack (red.): Dansk litteraturs historie. Bind 2, København, Gyldendal.

Baggesen, Søren, 1965: Den blicherske novelle, København, Gyldendal.

Baggesen, Søren, 1984: »Tragisk realisme: Steen Steensen Blicher«, i: Auring, Steffen (m.fl.): Dansk litteraturhistorie. Bind 5, København, Gyldendal.

Benjamin, Walter, 2014 (opr. 1928): Det tyske sørgespils oprindelse, København, Museum Tusculanums Forlag.

Blicher, Steen Steensen, 1920-34: Samlede Skrifter 1-33 (SS), København, Gyldendal (DSL).

Blicher, Steen Steensen, 1999: Noveller, 1. udgave, 2. oplag, København, Borgen (DSL).

Bredsdorff, Thomas, 1995: »Struktur og retorik i den klassiske novelle«, i: Thomas Bredsdorff og Finn Hauberg Mortensen (red.): Hindsgavl Rapport. Litteraturteori i praksis, Odense, Odense Universitetsforlag.

Etzold, Jörn, 2007: »Melancholie des Spektakels: Guy Debord«, i: Menke, Bettine og Christoph Menke (red.): Tragödie – Trauerspiel – Spektakel, Berlin, Theater der Zeit.

Holmgaard, Jørgen, 1996: »Realisme og narrativitet«, i: Holmgaard, Jørgen (red.): Gensyn med realismen, Holte, Forlaget Medusa.

Kant, Immanuel, 2001 (opr. 1790): Kritik der Urteilskraft, Hamburg, Felix Meiner Verlag.

Kjældgaard, Lasse Horne, 2007: Sjælen efter døden. Guldalderens moderne gennembrud, København, Gyldendal.

Kjær, Severin, 1894: Præsten i Vejlbye: Søren Jensen Quist, hans Slægt og Samtid: en gammel Kriminalhistorie, København, Pio.

Kurz, Gerhard, 1988: Metapher, Allegorie, Symbol, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht.

Langballe, Jesper, 1971: »Præsten i Vejlbye – en protestant«, i: Tidehverv, nr 7-8.

Langballe, Jesper, 2004: Anlangendes et menneske. Blichers forfatterskab – selvopgør og tidsopgør, Odense, Syddansk Universitetsforlag.

Larsen, A.P, 1951: Sagen mod Præsten i Vejlbye – og de Sager, der fulgte. Fremstillet efter Akterne, København, Gyldendal.

Menke, Christoph, 2005: Die Gegenwart der Tragödie. Versuch über Urteil und Spiel, Frankfurt am Main, Suhrkamp.

Menke, Bettine, 2010: Das Trauerspiel-Buch. Der Souverän – das Trauerspiel – Konstellationen – Ruinen, Bielefeld, Transcript Verlag.

Nielsen, Henrik Skov, 2009a: »At give ret, ret at give«, i: Passage, nr. 61.

Nielsen, Henrik Skov, 2009b: »Æstetik, politik og etik i ‘Præsten i Vejlbye’«, i: Hornbek, Birgitte Rasmussen (red.): Det æstetiske og det politiske, Århus, Forlaget Klim.

Poland, Lynn, 1990: »The Bible and the rhetorical sublime«, i: Warner, Martin (red.): The Bible as rhetoric: studies in biblical persuasion and credibility, London, Routledge.

Pontoppidan, Erik, 1747: Annales ecclesiæ Danicæ, bd. 3, København, Andr. Möller.

Rosiek, Jan, 2006: »Uautoriserede fortællere hos Blicher. En læsning af ‘Sildig Opvaagnen’ og ‘Hosekræmmeren’«, i: Danske studier 2006.

Storstein, Eira og Peer E. Sørensen, 1999: Den barokke tekst, Frederiksberg, Dansklærerforeningen.

Szondi, Peter, 1978a (opr. 1956): Theorie des modernen Dramas, i: Schriften I, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.

Szondi, Peter, 1978b (opr. 1961): Versuch über das Tragische, i: Schriften I, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.

Weber, Samuel, 2004: Theatricality as medium, New York, Fordham University Press.

Downloads

Veröffentlicht

2024-06-25

Zitationsvorschlag

Esmann Andersen, C. (2024). Lutherdom og teatralitet i Blichers »Præsten i Vejlbye«. Danske Studier, (2014), 168–199. Abgerufen von https://tidsskrift.dk/danskestudier/article/view/146907

Ausgabe

Rubrik

Artikler