Den rådne banan på kort : Visuel literacy - fra billeder til viden
DOI:
https://doi.org/10.7146/danbibfor.v7i2/3.97386Abstract
Mange taler om ”Udkantsdanmark”, men ingen gør tilsyneladende nogetvirkningsfuldt ved det, selv om regeringen kommer med politiske udspil, ændrer lovgivningen og opfinder nye støttemuligheder i lange baner. Det er der givetvis forskellige årsager til. En kunne være, at det slet ikke er ønsket, at der gøres noget virkningsfuldt ved Udkantsdanmark. En andenkunne være, at debatgrundlaget og den præsenterede information er for ringe. Artiklen viser eksempler på kort fra den eksisterende, ikke altid konstruktive debat om Udkantsdanmark. Som modstykke hertil præsenteres i artiklen utraditionelle kort, der er designet til netop somvisual literacy at bidrage til, at der overhovedet bliver en reel debat om Udkantsdanmark & Kernedanmark.Artiklen fremlægger ikke et politisk synspunkt. Artiklen præsenterer, hvor forbløffende effektivt politiske synspunkter kan fremlægges ved at tænke og agere i visual literacy. Artiklens budskab er at fremme den konstruktive debat generelt, hvor Den Rådne Banan og kortene blot tjener som eksempel.Downloads
Published
2011-10-24
How to Cite
Brodersen, L., Staunstrup, J. K., & Knak-Nielsen, S. (2011). Den rådne banan på kort : Visuel literacy - fra billeder til viden. Dansk Biblioteksforskning, 7(2/3), 69–82. https://doi.org/10.7146/danbibfor.v7i2/3.97386
Issue
Section
Artikler