Junior/Senior: Thomasevangeliet i visdomslitteraturens klassiske dilemma
DOI:
https://doi.org/10.7146/cb.v8i0.19904Resumé
Visdomslitteraturens grundproblem var, at den unge har brug for en visdom, som han først kan få, når han bliver gammel, hvor det er for sent. Den traditionelle visdoms metode til at komme overens med denne asymmetri bestod i, at den forsøger at transportere visdommen fra den gamle til den unge. Thomasevangeliet kan med sin afvisning af pædagogikken ikke tilbyde visdommens traditionelle løsning på problemet. Derimod åbnes i skriftet en dør bag døden, som for størsteparten af den jødiske visdomstradition forblev lukket, og som fører til en løsning, som har fællestræk med rejuvenationens strategi
Downloads
Publiceret
2005-02-01
Citation/Eksport
Larsen, K. B. (2005). Junior/Senior: Thomasevangeliet i visdomslitteraturens klassiske dilemma. Collegium Biblicum Årsskrift (CBÅ), 8, 17–29. https://doi.org/10.7146/cb.v8i0.19904
Nummer
Sektion
Articles