Vidensnotat (5) om understøttelse af studerendes læsestrategier og læsefærdigheder

Et litteraturstudie om understøttelse af læsestrategier og færdigheder på videregående uddannelser

Forfattere

  • Unni Lind Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole
  • Niels Sandolm Larsen ISE Forskning og Udvikling, Københavns Professionshøjskole
  • Lasse Kvols Dohn Forvaltnings- og Administrationsuddannelserne, Københavns Professionshøjskole
  • Jakob Matthiesen Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole
  • Ramanan Balasubramaniam Socialrådgiveruddannelsen, Københavns Professionshøjskole
  • Rikke Stauning Klestrup Socialrådgiveruddannelsen. Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157309

Nøgleord:

litteraturstudie, akademisk læsning, læsestrategier, læseerfaring, videregående uddannelser

Resumé

Medio 2021 igangsatte Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet en undersøgelse af de studerendes læseerfaringer og -strategier ved studiestart og i løbet af det første studieår. Dette mundede ud i rapporten Studerendes læsning, læsestrategier og læseerfaringer. Undersøgelse på tværs af Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet 2021-2022 (Lind et al. 2023).

På baggrund af denne undersøgelse blev der nedsat en forskningsgruppe, ”der skal se på, hvordan vi bedst kan understøtte vores studerende i at styrke deres læsefærdigheder og læsestrategier, herunder hvilken tilrettelæggelse samt viden og redskaber det kalder på hos vores undervisere og ledere".

Dette vidensnotat er gennemført som et litteraturstudie og afdækker alene, hvorledes undervisningen og uddannelserne kan understøtte de studerendes læsestrategier og læsefærdigheder. Vidensnotatet skal efterfølgende danne afsæt for det videre arbejde.

Referencer

Gogan, B. (2017). Reading as Transformation. Western Michigan University.

Graham, S., & Herbert, M. (2010). Writing to Read: Evidence for How Writing Can Improve. Washington, DC: Alliance for Excellent Education.

Kalaf-Hughes, N. (2023). Promoting information literacy (IL) and visual literacy (VL) skills in undergraduate students using infographics. Cambridge University Press.

Janks, H. (2019). Reading With and Against Curriculum. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 63(2), 209–212. https://doi.org/10.1002/jaal.987

Macpherson Parrott, H., & Cherry, E. (2011). Using Structured Reading Groups to Facilitate Deep Learning.

Shahanan, T., & Shanahan, C. (2008). Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy. Harvard Educational Review, 78(1), 40–59.

Smith, C. H. (2017). Aesthetic Reading: Struggling Students Sensing Their Way to Academic Succes. Journal of Basic Writing, 36(2), 26–53.

Van Gyn, G (2013). The Little Assignment with the Big Impact: Reading, Writing, Critical Reflection, and Meaningful Discussion.

Downloads

Publiceret

2025-05-23

Citation/Eksport

Lind, U., Larsen, N. S., Dohn, L. K., Matthiesen, J., Balasubramaniam, R., & Klestrup, R. S. (2025). Vidensnotat (5) om understøttelse af studerendes læsestrategier og læsefærdigheder: Et litteraturstudie om understøttelse af læsestrategier og færdigheder på videregående uddannelser. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole, (14), 1–46. https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157309