Vidensnotat (5) om understøttelse af studerendes læsestrategier og læsefærdigheder
Et litteraturstudie om understøttelse af læsestrategier og færdigheder på videregående uddannelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157309Nøgleord:
litteraturstudie, akademisk læsning, læsestrategier, læseerfaring, videregående uddannelserResumé
Medio 2021 igangsatte Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet en undersøgelse af de studerendes læseerfaringer og -strategier ved studiestart og i løbet af det første studieår. Dette mundede ud i rapporten Studerendes læsning, læsestrategier og læseerfaringer. Undersøgelse på tværs af Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet 2021-2022 (Lind et al. 2023).
På baggrund af denne undersøgelse blev der nedsat en forskningsgruppe, ”der skal se på, hvordan vi bedst kan understøtte vores studerende i at styrke deres læsefærdigheder og læsestrategier, herunder hvilken tilrettelæggelse samt viden og redskaber det kalder på hos vores undervisere og ledere".
Dette vidensnotat er gennemført som et litteraturstudie og afdækker alene, hvorledes undervisningen og uddannelserne kan understøtte de studerendes læsestrategier og læsefærdigheder. Vidensnotatet skal efterfølgende danne afsæt for det videre arbejde.
Referencer
Gogan, B. (2017). Reading as Transformation. Western Michigan University.
Graham, S., & Herbert, M. (2010). Writing to Read: Evidence for How Writing Can Improve. Washington, DC: Alliance for Excellent Education.
Kalaf-Hughes, N. (2023). Promoting information literacy (IL) and visual literacy (VL) skills in undergraduate students using infographics. Cambridge University Press.
Janks, H. (2019). Reading With and Against Curriculum. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 63(2), 209–212. https://doi.org/10.1002/jaal.987
Macpherson Parrott, H., & Cherry, E. (2011). Using Structured Reading Groups to Facilitate Deep Learning.
Shahanan, T., & Shanahan, C. (2008). Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy. Harvard Educational Review, 78(1), 40–59.
Smith, C. H. (2017). Aesthetic Reading: Struggling Students Sensing Their Way to Academic Succes. Journal of Basic Writing, 36(2), 26–53.
Van Gyn, G (2013). The Little Assignment with the Big Impact: Reading, Writing, Critical Reflection, and Meaningful Discussion.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.