Vidensnotat (4) om uddannelsesdifferentiering
En kortlægning af uddannelsesdifferentiering på professionshøjskoler
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157282Nøgleord:
kortlægning, interview, merituddannelser, sporskifte-studerende, blended learning, læringsforudsætninger, undervisningsdifferentiering, professionsuddannelserResumé
Formålet med dette vidensnotat er at bidrage med viden om uddannelsesdifferentiering inden for udvalgte professionsuddannelser og derigennem skabe vidensgrundlag for videre overvejelser om udbuddet af forskellige uddannelsesformater inden for professionsuddannelserne på KP.
Notatet består af to dele. For det første en kortlægning af forskellige uddannelsesformater inden for de fire største professionsuddannelser (pædagoguddannelsen, læreruddannelsen. socialrådgiveruddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen). Kortlægningen er gennemført ved at søge informationer og data via Professionshøjskolernes hjemmesider, og derigennem skabe overblik over uddannelsesformater på alle professionshøjskoler.
For det andet en interviewundersøgelse med 29 uddannelsesledere om erfaringer og refleksioner over, hvordan forskellige uddannelsesformater kan imødekomme studerendes forskellige læringsforudsætninger.
Referencer
Boelens, R., Voet, M. Wever, B.D (2018) The design of blended learning in response to student diversity in higher education: Instructors’ views and use of differentiated instruction in blended learning. Computers & Education, Vol. 120. 197-212. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.009.
Dau, S. & Konnerup, U. (2016): Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum – et grundlag for facilitering af læreprocesser. Læring & Medier. Nr. 9. https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24190.
Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om meritpædagoguddannelsen.
Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om meritlæreruddannelsen.
Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om Socialrådgiveruddannelsen.
Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om Sygeplejerskeuddannelsen.
EVA (2024A): Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen.
EVA (2024B): Potentielle målgrupper for pædagoguddannelsen og deres motivation. EVA og Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger.
Graham, C. R., Woodfield, W., & Harrison, J. B. (2013). A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. Internet and Higher Education. Vol. 18. 4-14. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.09.003.
Konnerup, U. & Dalsgaard, C. (2020): Blended learning. Læring og Medier. Nr. 22.
KPs PowerBi: Meritstuderende: optagne og aldersfordeling.
Laurillard, D. (2008). Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation. Journal of Philosophy of Education, 42(3-4), 521–533.
Norberg, A., Dziuban, C., Moskal, P. (2011) A Time Based Blended Learning Model. On the Horizon, 19(3): 207-216.
Oliver, M. & Trigwell, K. (2005): Can ‘Blended Learning’ Be Redeemed? E–Learning, Vol. 2, Nr. 1.
Ruys, I., Defruyt, S. Rots, I. & Aelterman, A. (2013): Differentiated instruction in teacher education: A case study of congruent teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 2013. Vol. 19. Nr. 1, 93–107. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.744201.
Tomlinson, C. A., C. Brighton, H. Hertberg, C. M. Callahan, T. R. Moon, K. Brimijoin, L. A. Conover and T. Reynolds (2003), ‘Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature’, Journal for the Education of the Gifted, no. 2–3: 119–145. https://doi.org/10.1177/016235320302700203.
Wanner, T. & Palmer, E. (2015): Personalising learning: Exploring student and teacher perceptions about flexible learning and assessment in a flipped university course. Computers & Education. Vol. 88. Nr. 1. , s. 354-369. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.008.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.