Vidensnotat (4) om uddannelsesdifferentiering

En kortlægning af uddannelsesdifferentiering på professionshøjskoler

Forfattere

  • Helene Falkenberg Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole
  • Shaun Robert Butters Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole
  • Burcu Ebru Fuldmåne Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157282

Nøgleord:

kortlægning, interview, merituddannelser, sporskifte-studerende, blended learning, læringsforudsætninger, undervisningsdifferentiering, professionsuddannelser

Resumé

Formålet med dette vidensnotat er at bidrage med viden om uddannelsesdifferentiering inden for udvalgte professionsuddannelser og derigennem skabe vidensgrundlag for videre overvejelser om udbuddet af forskellige uddannelsesformater inden for professionsuddannelserne på KP.

Notatet består af to dele. For det første en kortlægning af forskellige uddannelsesformater inden for de fire største professionsuddannelser (pædagoguddannelsen, læreruddannelsen. socialrådgiveruddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen). Kortlægningen er gennemført ved at søge informationer og data via Professionshøjskolernes hjemmesider, og derigennem skabe overblik over uddannelsesformater på alle professionshøjskoler.

For det andet en interviewundersøgelse med 29 uddannelsesledere om erfaringer og refleksioner over, hvordan forskellige uddannelsesformater kan imødekomme studerendes forskellige læringsforudsætninger.

Referencer

Boelens, R., Voet, M. Wever, B.D (2018) The design of blended learning in response to student diversity in higher education: Instructors’ views and use of differentiated instruction in blended learning. Computers & Education, Vol. 120. 197-212. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.009.

Dau, S. & Konnerup, U. (2016): Engagerende didaktiske design i blendede læringsrum – et grundlag for facilitering af læreprocesser. Læring & Medier. Nr. 9. https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24190.

Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om meritpædagoguddannelsen.

Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om meritlæreruddannelsen.

Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om Socialrådgiveruddannelsen.

Danske Professionshøjskoler (2024): Fakta om Sygeplejerskeuddannelsen.

EVA (2024A): Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen.

EVA (2024B): Potentielle målgrupper for pædagoguddannelsen og deres motivation. EVA og Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger.

Graham, C. R., Woodfield, W., & Harrison, J. B. (2013). A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. Internet and Higher Education. Vol. 18. 4-14. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.09.003.

Konnerup, U. & Dalsgaard, C. (2020): Blended learning. Læring og Medier. Nr. 22.

KPs PowerBi: Meritstuderende: optagne og aldersfordeling.

Laurillard, D. (2008). Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation. Journal of Philosophy of Education, 42(3-4), 521–533.

Norberg, A., Dziuban, C., Moskal, P. (2011) A Time Based Blended Learning Model. On the Horizon, 19(3): 207-216.

Oliver, M. & Trigwell, K. (2005): Can ‘Blended Learning’ Be Redeemed? E–Learning, Vol. 2, Nr. 1.

Ruys, I., Defruyt, S. Rots, I. & Aelterman, A. (2013): Differentiated instruction in teacher education: A case study of congruent teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 2013. Vol. 19. Nr. 1, 93–107. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.744201.

Tomlinson, C. A., C. Brighton, H. Hertberg, C. M. Callahan, T. R. Moon, K. Brimijoin, L. A. Conover and T. Reynolds (2003), ‘Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature’, Journal for the Education of the Gifted, no. 2–3: 119–145. https://doi.org/10.1177/016235320302700203.

Wanner, T. & Palmer, E. (2015): Personalising learning: Exploring student and teacher perceptions about flexible learning and assessment in a flipped university course. Computers & Education. Vol. 88. Nr. 1. , s. 354-369. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.008.

Downloads

Publiceret

2025-05-23

Citation/Eksport

Falkenberg, H., Butters, S. R., & Fuldmåne, B. E. (2025). Vidensnotat (4) om uddannelsesdifferentiering: En kortlægning af uddannelsesdifferentiering på professionshøjskoler. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole, (14), 1–26. https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157282