Vidensnotat (2) om undervisningsdifferentiering
En undersøgelse af praksis for undervisningsdifferentiering på KP
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157037Nøgleord:
survey, interview, undervisningsdifferentiering, underviseres erfaringer, professionsuddannelserResumé
Formålet med denne undersøgelse er at undersøge eksisterende tilgange og holdninger til undervisningsdifferentiering på KP, samt beskrive og analysere eksempler på disse i lyset af forskningslitteraturen som afdækket i Vidensnotat 1.
Undersøgelsen bygger på et survey med åben tekst spørgsmål, som blev udsendt til alle undervisere, med anmodning om at kun undervisere, der arbejder med undervisningsdifferentiering, svarede. Dette resulterede i ca. 100 svar, fordelt på de fleste uddannelser på KP. Denne undersøgelse blev suppleret af uddybende interviews med 8 af respondenterne, igen fordelt på flere uddannelser.
Denne undersøgelse viser at der på KP er mange erfaringer med undervisningsdifferentiering, på tværs af uddannelserne. Dette Vidensnotat inkluderer beskrivelser af nogle af de forskellige metoder og tilgange til undervisningsdifferentiering, som findes på KP, og beskrivelser af underviseres erfaring med dem og deres refleksioner over hvad der er godt og hvad der er svært ved undervisningsdifferentiering.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.