Vidensnotat (2) om undervisningsdifferentiering

En undersøgelse af praksis for undervisningsdifferentiering på KP

Forfattere

  • Marianne Ellegaard Bioanalytikeruddannelsen, Københavns Professionshøjskole
  • Maren Betty Alne Derrous Sundhedsadministrativ koordinatoruddannelse, Københavns Professionshøjskole
  • Jette Holler Langhorn Socialrådgiveruddannelsen, Københavns Professionshøjskole
  • Marianne Bach Mosebo Katastrofe- og Risikomanageruddannelsen, Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157037

Nøgleord:

survey, interview, undervisningsdifferentiering, underviseres erfaringer, professionsuddannelser

Resumé

Formålet med denne undersøgelse er at undersøge eksisterende tilgange og holdninger til undervisningsdifferentiering på KP, samt beskrive og analysere eksempler på disse i lyset af forskningslitteraturen som afdækket i Vidensnotat 1.

Undersøgelsen bygger på et survey med åben tekst spørgsmål, som blev udsendt til alle undervisere, med anmodning om at kun undervisere, der arbejder med undervisningsdifferentiering, svarede. Dette resulterede i ca. 100 svar, fordelt på de fleste uddannelser på KP. Denne undersøgelse blev suppleret af uddybende interviews med 8 af respondenterne, igen fordelt på flere uddannelser.

Denne undersøgelse viser at der på KP er mange erfaringer med undervisningsdifferentiering, på tværs af uddannelserne. Dette Vidensnotat inkluderer beskrivelser af nogle af de forskellige metoder og tilgange til undervisningsdifferentiering, som findes på KP, og beskrivelser af underviseres erfaring med dem og deres refleksioner over hvad der er godt og hvad der er svært ved undervisningsdifferentiering.

Downloads

Publiceret

2025-05-23

Citation/Eksport

Ellegaard, M., Derrous, M. B. A., Langhorn, J. H., & Mosebo, M. B. (2025). Vidensnotat (2) om undervisningsdifferentiering: En undersøgelse af praksis for undervisningsdifferentiering på KP. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole, (14), 1–30. https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i14.157037