Hvem er læseren?

Et datadrevet studie af læserne af klasselitteratur

Forfattere

  • Mathies G. Aarhus Göteborgs universitet

Nøgleord:

digital humaniora, social klasse, læserdata, eReolen, statistik, klasselitteratur

Resumé

I de seneste år har litteratur om social klasse toppet bestsellerlisterne. Men hvem læser klasselitteratur, og hvad kan vi sige om de demografiske forhold, der præger receptionen af disse bøger? Denne artikel analyserer data fra bibliotekernes digitale bogplatform eReolen for at nærme sig en ide om, hvem læseren af klasselitteratur er. Med data for udlånstidspunkt og kommunal bopæl argumenterer jeg for, at klasselitteratur for hovedpartens vedkommende forbruges i velstående områder i Danmark og altså rammer socialt skævt.  

Downloads

Publiceret

2024-06-14

Citation/Eksport

Aarhus, M. G. “Hvem Er læseren? : Et Datadrevet Studie Af læserne Af Klasselitteratur”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, juni 2024, s. 1-15, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/146722.

Nummer

Sektion

Artikler