Hvem er læseren?
Et datadrevet studie af læserne af klasselitteratur
Nøgleord:
digital humaniora, social klasse, læserdata, eReolen, statistik, klasselitteraturResumé
I de seneste år har litteratur om social klasse toppet bestsellerlisterne. Men hvem læser klasselitteratur, og hvad kan vi sige om de demografiske forhold, der præger receptionen af disse bøger? Denne artikel analyserer data fra bibliotekernes digitale bogplatform eReolen for at nærme sig en ide om, hvem læseren af klasselitteratur er. Med data for udlånstidspunkt og kommunal bopæl argumenterer jeg for, at klasselitteratur for hovedpartens vedkommende forbruges i velstående områder i Danmark og altså rammer socialt skævt.
Downloads
Publiceret
2024-06-14
Citation/Eksport
Aarhus, M. G. “Hvem Er læseren? : Et Datadrevet Studie Af læserne Af Klasselitteratur”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, juni 2024, s. 1-15, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/146722.
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Aktualitet - Litteratur, kultur og medier