At skabe liv

En dekonstruktiv læsning af Mester Ester med legekulturelle refleksioner

Forfattere

  • Rikke Ulvedahl Carlsen Syddansk Universitet

Nøgleord:

dekonstruktionisme, børnelitteratur, legekultur, kritisk hermeneutik, poststrukturalisme

Resumé

I denne læsning dekonstruerer jeg Kathrine Assels børnebog Mester Ester (2019) med henblik på at isolere tekstens binære systemer og retoriske figurer. Dekonstruktionen er ikke et mål i sig selv, men bistår med at kvalificere bogen som poststrukturalistisk litteratur. Analysen finder sted i en kritisk hermeneutisk ramme, hvor nærlæsningen aktualiseres i fortolkningspraksissen. Med henblik på for så vidt muligt at opnå fuld erkendelse af værket, vurderer jeg løbende, hvordan dekonstruktionen påføres i læsningen eller er iboende teksten. På baggrund af læsningens resultater og med inddragelse af kulturdidaktiske refleksioner, diskuterer jeg desuden, hvordan børnebogen som genre kan beskrives som dekonstruktiv litteratur, og hvordan dekonstruktionismen specifikt kan bidrage til forståelsen af børnelitteratur.

Downloads

Publiceret

2023-04-21

Citation/Eksport

Ulvedahl Carlsen, R. “At Skabe Liv: En Dekonstruktiv læsning Af Mester Ester Med Legekulturelle Refleksioner”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, bd. 17, nr. 1, april 2023, s. 33-53, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/137011.

Nummer

Sektion

Artikler