Postmoderne flaneurisme. Køn og klasse i Therese Bohmans Aftenland

Forfattere

  • Laura Kjær Larsen

Resumé

I denne artikel analyseres Therese Bohmans Aftenland (2017) med fokus på romanens fremstilling af det postmoderne skandinaviske klassesamfund, et tema, som ellers har været negligeret i dansk litteraturkritik. Romanen tilhører postmoderniteten, men indeholder samtidig en nostalgisk dyrkelse af en moderne flanørlitteratur, tydeligst repræsenteret i protagonistens rolle som flanør. Artiklen begynder sit argument med antagelsen om, at den moderne flanør som litterær figur formidler bourgeoisiets blik på proletariatet. Ved hjælp af henholdsvis blikket som analytisk greb og Beverley Skeggs’ sociologisk funderede klasseteori vises det, hvordan en postmoderne flanørfigur i romanen på lignende vis formidler middelklassens blik på og devaluering af arbejderklassen. Slutteligt argumenterer artiklen for, at romanens postmoderne flanør adskiller sig fra den moderne flanør gennem en mere flertydig fremstilling af klasseforskelle, som artiklen forklarer med det postmoderne samfunds konstante krav til individets selvrealisering, hvilket hænger sammen med et stadigt ekspanderende marked. Romanen viser, at forbrugets karakter på dette marked har udviklet sig til også at gælde kulturel appropriation mellem klasser, der ultimativt bidrager til at fastholde klassestrukturer.

Downloads

Publiceret

2019-09-01

Citation/Eksport

Larsen, L. K. “Postmoderne Flaneurisme. Køn Og Klasse I Therese Bohmans Aftenland”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, bd. 14, nr. 1, september 2019, s. 17, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/121803.