At se tekst og læse billeder. Art Writing i et undervisningsperspektiv

  • Marie Hjørnet Nielsen
Nøgleord: Art Writing, intermedialitet, kreativ skrivning

Resumé

Inden for undervisningen i Kreativ Skrivning er der de seneste år dukket et nyt undervisningstilbud op, nemlig kurser og workshops i Art Writing, en undervisningsform, hvor man forsøger at favne interartielle udtryksformer. Hovedformålet er at undersøge undervisningsformer med en åben, eksperi­menterende tilgang, som befinder sig inden for et felt, der kan karakteriseres som Art Writing, og det er mit ærinde at komme med et bud på, hvordan en skriveworkshop med et tværæstetisk fokus kan tilrettelægges. Art Writing er en undervisningsform, der på den ene side beskæftiger sig med skrivning og læsning, hvilket også er de bærende elementer i den traditionelle skriveundervisning, og på den anden side har et medieoverskridende fokus. Spørgsmålet er, hvordan balancen skabes, således at kursisternes skrive- og læsefærdigheder styrkes, samtidig med at de udvikler en forståelse for intermedielle relationer mellem skriftdominerende og billedbårne medier og skærper deres analytiske sans for at kunne genkende og formulere disse forbindelser i egne og andres værker.

Publiceret
2019-11-05
Citation/Eksport
Nielsen, M. “At Se Tekst Og læse Billeder. Art Writing I Et Undervisningsperspektiv”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, Bd. 13, nr. 2, november 2019, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/117099.