Kulturformidling i de regionale kulturaftaler: Demokratiets og deltagelsens kompleksitet

Forfattere

  • Hjørdis Brandrup Kortbek

Resumé

Formålet med artiklen er på baggrund af Cultural Policy Studies (Bennett 2013) at diskutere forholdet mellem demokrati (Biesta 2014; Habermas 1989; Rancière 2003) og deltagelse (Rancière 2004; Rogoff 2005; Sternfeld 2013) i to regionale kulturformidlingsprojekter i Danmark. De regionale kulturaftaler, KulturMetropolØresund og Kulturregion Fyn, er en del af kulturpolitiske visioner om at demokratisere formidling af kunst og kultur både geografisk og socialt (Kulturministeriet 2007). ”Steder i Ishøj. Steder i mig” og ”Lyden af Fyn” er to eksempler på nye kulturformidlingsprojekter under de regionale kulturaftaler. Fælles for projekterne er, at de er knyttet til borgernes deltagelse. I artiklen argumenterer jeg for, at kulturformidlingsprojekterne på den ene side er udtryk for governmentality (Foucault 1982; 1991) ved at forsøge at styre deltagernes adfærd. På den anden side opstår der sprækker af ”dissens” og ”subjektivering” i projekterne (Rancière 2003). Der skal ganske lidt til, før deltagerne agerer anderledes end forventet og fortolker projekternes kulturelle værdier på deres egne præmisser. De to eksempler illustrerer betydningen af refleksioner over begreberne, og hvordan de operationaliseres. Sådanne refleksioner kan både bidrage til at udvikle teorier om kulturel deltagelse og skabe et bedre udgangspunkt for udviklingen af demokratisk kulturformidling.

Publiceret

2015-12-01

Citation/Eksport

Kortbek, H. B. “Kulturformidling I De Regionale Kulturaftaler: Demokratiets Og Deltagelsens Kompleksitet”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, bd. 9, nr. 2, december 2015, s. 14, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/111365.