Daglige rutiner og børns deltagelse – den inspirerende praksis ifølge pædagogisk personale

Forfattere

  • Lone Svinth
  • Charlotte Ringsmose

Resumé

Artiklen beskriver, hvordan pædagogiske medarbejdere fra 30 daginstitutioner og dagpleje i en nordsjællandsk kommune i grupper reflekterer deres inspirerende pædagogiske praksis i forhold til de daglige rutiner i deres dagtilbud. Med inspiration fra et sociokulturelt perspektiv er vi bl.a. optaget af, hvordan børn indgår som deltagere i daglige rutiner, og hvilke muligheder de har for at være med til at forme praksis gennem deres deltagelse (Wenger, 2004). Vi finder, at daglige rutiner gøres til genstand for en kompleks pædagogisk balancering mellem betingelser og vilkår på den ene side og pædagogiske og omsorgsmæssige intentioner på den anden side. Undersøgelsen viser, at betegnelsen ”daglige rutiner” giver et meget forsimplet billede af, hvordan bl.a. måltider, garderobe, badeværelsessituationer og overgange praktiseres i danske dagtilbud. Som analysen viser, er der ikke tale om den ”vante vej” forstået som noget ureflek-teret og rutinepræget, hvor det samme mønster gentages dag ud og dag ind. I stedet får vi indblik i, at daglige rutiner i høj grad er pædagogisk faglighed i fuldt flor, og ifølge samtalerne på de 40 lydoptagelser gøres daglige rutiner til genstand for vedvarende overvejelser og justeringer. Undersøgelsen viser også, at daglige rutinesituationer er arnested for børns spirende identitetsdannelser og deres erfaringer med at blive til som mennesker i et fællesskab, hvor de oplever sig trygge og værdsatte.

Downloads

Publiceret

2024-12-11

Citation/Eksport

Svinth, L., & Ringsmose, C. (2024). Daglige rutiner og børns deltagelse – den inspirerende praksis ifølge pædagogisk personale. Paideia, (28), 61–74. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/152162