Professionaliseringens indre barrierer

Författare

  • Stefan Hermann

Abstract

Artiklen peger på en række åbenlyse forudsætninger for et professionsløft af lærerstanden og kaster desuden lys på mere upåagtede problemstillinger, der har vanskeligt ved at finde vej i såvel videnskabelige deloffentligheder som i den offentlige debat. Det er argumentet, at vejen til en professionel (gen)myndiggørelse af læreren dels går over tilvejebringelsen af en række kendte forudsætninger (læreruddannelse baseret på forskning, råderum i professionsudøvelsen, klare mål), dels går over en række indre barrierer for professionalisering, der er mindre synlige og velbeskrevne. Disse mindre synlige træk adresseres som på den ene side en stærk nærhedsorientering, en nærværets metafysik, der kendetegner dansk skolekultur, og på den anden side en stærk lønmodtagerstrategi, der præger Danmarks Lærerforening.

##submission.downloads##

Publicerad

2022-01-04

Referera så här

Hermann, S. (2022). Professionaliseringens indre barrierer. Paideia, (3), 8–22. Hämtad från https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/130101