Professionaliseringens indre barrierer
Sammendrag
Artiklen peger på en række åbenlyse forudsætninger for et professionsløft af lærerstanden og kaster desuden lys på mere upåagtede problemstillinger, der har vanskeligt ved at finde vej i såvel videnskabelige deloffentligheder som i den offentlige debat. Det er argumentet, at vejen til en professionel (gen)myndiggørelse af læreren dels går over tilvejebringelsen af en række kendte forudsætninger (læreruddannelse baseret på forskning, råderum i professionsudøvelsen, klare mål), dels går over en række indre barrierer for professionalisering, der er mindre synlige og velbeskrevne. Disse mindre synlige træk adresseres som på den ene side en stærk nærhedsorientering, en nærværets metafysik, der kendetegner dansk skolekultur, og på den anden side en stærk lønmodtagerstrategi, der præger Danmarks Lærerforening.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.