Hvad skal lærere og pædagoger vide om livet uden for skolen?
Nyckelord:
Viden om sociale problemer, Viden om fattigdom, Viden om ulighed og mobilitet, Social eksklusion, StigmatiseringAbstract
Artiklen handler om, hvordan man kan udvælge og formidle samfundsvidenskabelig viden og undersøgelsesresultater til lærere og pædagoger i skolen, så de kan anvende både teorier og relevante undersøgelsesresultater i deres praktiske arbejde. Jeg fokuserer på behovet for viden om sociale problemer og fattigdom samt ulighed og mobilitet, både fordi disse temaer netop nu er særligt relevante for folkeskolen, og fordi der eksisterer fordomme og myter om disse fænomener, som kan føre til både stigmatisering og social eksklusion af grupper af elever. Der må derfor ske en omhyggelig udvælgelse af både teorier og undersøgelsesresultater og ikke mindst en formidling af disse, der viser, at de er praksisrelevante. Jeg viser i artiklen, dels hvordan teorier og samfundsvidenskabelige undersøgelsesresultater ofte har været misvisende og vildledende for praktikere, dels hvordan praksisrelevant teori og forskningsbaseret viden om disse fire fænomener kan tilvejebringes og ikke mindst opgøres således, at oplysningerne er relevante, forståelige og anvendelige for praktikere.
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Från och med nr 23 (2022) är alla artiklar licensierade under en Creative Commons-licens (CC BY 4.0). Enligt licensgivaren har du följande behörigheter: Du får fritt dela och anpassa innehållet i artikeln, med förbehåll för lämplig kreditering. Läs mer om licensen på Om tidsskriftet. Från och med nr 23 (2022) tillhör upphovsrätten författaren för alla bidrag till tidskriften. Artiklar publicerade före nr 23 (2022) kan på liknande sätt delas fritt och citeras under lämplig kreditering, observera att för dessa delas upphovsrätten mellan författaren och Paideia.