Hvad skal lærere og pædagoger vide om livet uden for skolen?
Emneord (Nøkkelord):
Viden om sociale problemer, Viden om fattigdom, Viden om ulighed og mobilitet, Social eksklusion, StigmatiseringSammendrag
Artiklen handler om, hvordan man kan udvælge og formidle samfundsvidenskabelig viden og undersøgelsesresultater til lærere og pædagoger i skolen, så de kan anvende både teorier og relevante undersøgelsesresultater i deres praktiske arbejde. Jeg fokuserer på behovet for viden om sociale problemer og fattigdom samt ulighed og mobilitet, både fordi disse temaer netop nu er særligt relevante for folkeskolen, og fordi der eksisterer fordomme og myter om disse fænomener, som kan føre til både stigmatisering og social eksklusion af grupper af elever. Der må derfor ske en omhyggelig udvælgelse af både teorier og undersøgelsesresultater og ikke mindst en formidling af disse, der viser, at de er praksisrelevante. Jeg viser i artiklen, dels hvordan teorier og samfundsvidenskabelige undersøgelsesresultater ofte har været misvisende og vildledende for praktikere, dels hvordan praksisrelevant teori og forskningsbaseret viden om disse fire fænomener kan tilvejebringes og ikke mindst opgøres således, at oplysningerne er relevante, forståelige og anvendelige for praktikere.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.