Evidensinformeret undervisning - hvordan gør man?
Sammendrag
I de seneste år har der, ikke mindst i lyset af det danske skolesystems gennemsnitlige indplacering i de internationale målinger, kunnet konstateres en øget interesse for, at lærerne i skolen i højere grad anspores til at arbejde evidensbaseret end erfaringsbaseret med henblik på at finde ud af, hvilke undervisningsmetoder der virker. I artiklen diskuteres vanskelighederne med at måle effekt af undervisningen samt forskellige former for evidens, heriblandt teori- og forskningsbaseret evidens og praksisinformeret evidens. Afslutningsvis præsenteres et ultrakort evalueringsinstrument, læreren kan bruge i praksis med henblik på at tilrettelægge undervisningen i et evidensinformeret perspektiv.
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.