Kompetencemål i den nye læreruddannelse

Forfattere

  • Andreas Rasch-Christensen
  • Jens Rasmussen

Emneord (Nøkkelord):

Kompetencemål, Læreruddannelsen, Indholdsstyring, Udbyttestyring

Sammendrag

Mange europæiske lande – herunder Danmark – har gennem de senere år ændret styringen af deres uddannelser. Ændringen kan betegnes som et paradigmeskift fra indholdsstyring til resultat eller udbyttestyring. Dette skift er også blevet læreruddannelserne til del. Det er sket gennem indførelse af kompetencemål som mål for, hvad de studerende forventes at tilegne sig. Denne artikel belyser rammerne for formulering af kompetencemål, de løsninger, som blev valgt i forhold til den danske læreruddannelse, og de uløste problemer, som er en udfordring til det videre arbejde med udviklingen af kompetencemålstyring af læreruddannelser.

Nedlastinger

Publisert

2014-05-01

Hvordan referere

Rasch-Christensen, A., & Rasmussen, J. (2014). Kompetencemål i den nye læreruddannelse. Paideia, (7), 15–25. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/128102