Kompetencemål i den nye læreruddannelse
Emneord (Nøkkelord):
Kompetencemål, Læreruddannelsen, Indholdsstyring, UdbyttestyringSammendrag
Mange europæiske lande – herunder Danmark – har gennem de senere år ændret styringen af deres uddannelser. Ændringen kan betegnes som et paradigmeskift fra indholdsstyring til resultat eller udbyttestyring. Dette skift er også blevet læreruddannelserne til del. Det er sket gennem indførelse af kompetencemål som mål for, hvad de studerende forventes at tilegne sig. Denne artikel belyser rammerne for formulering af kompetencemål, de løsninger, som blev valgt i forhold til den danske læreruddannelse, og de uløste problemer, som er en udfordring til det videre arbejde med udviklingen af kompetencemålstyring af læreruddannelser.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.