Motivation – læreransvar eller elevansvar?
Emneord (Nøkkelord):
Læreransvar, Elevansvar, MotivationSammendrag
Hvordan påvirker det, der sker i undervisningen, gymnasieelevers motivation? Dette casestudie, der er gennemført i to erhvervsgymnasiale 3.g-klasser, undersøger betydningen af arbejdsformer, bevægelse og struktur i undervisningen. Den viser, at brug af aktive arbejdsformer, tydelig klasseledelse og socialisering af elever til en professionel elevrolle kan påvirke elevmotivationen positivt. Undersøgelsen illustrerer to principielt forskellige opfattelser af læreransvar i den forbindelse og peger på behovet for, at lærere ser deres undervisning med elevernes øjne og udforsker deres egne muligheder for at påvirke elevers motivation.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.