Motivation – læreransvar eller elevansvar?

Forfattere

  • Dorte Ågård

Nøgleord:

Læreransvar, Elevansvar, Motivation

Resumé

Hvordan påvirker det, der sker i undervisningen, gymnasieelevers motivation? Dette casestudie, der er gennemført i to erhvervsgymnasiale 3.g-klasser, undersøger betydningen af arbejdsformer, bevægelse og struktur i undervisningen. Den viser, at brug af aktive arbejdsformer, tydelig klasseledelse og socialisering af elever til en professionel elevrolle kan påvirke elevmotivationen positivt. Undersøgelsen illustrerer to principielt forskellige opfattelser af læreransvar i den forbindelse og peger på behovet for, at lærere ser deres undervisning med elevernes øjne og udforsker deres egne muligheder for at påvirke elevers motivation.

Downloads

Publiceret

2021-07-02

Citation/Eksport

Ågård, D. (2021). Motivation – læreransvar eller elevansvar?. Paideia, (11), 37–48. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/127926